Wednesday, May 18, 2011

Rakyat kita tak dapat keluar dari Rachel Corrie


Foto
SAHARUDDIN (tengah) dan akauntan, Mohd Sharbini Zaini berbincang sesuatu dengan ejen, Muhammad Abdul Aziz (kiri) dalam usaha mengeluarkan rakyat Malaysia yang berada dalam kapal 'The Sprit Of Rachel Corrie'.


Foto
KAPAL The Sprit Of Rachel Corrie menunggu giliran memasuki Pelabuhan Al Arish untuk menghantar bantuan kemanusiaan anjuran PGPF ke Palestin.
KAPAL misi kemanusiaan The Spirit of Rachel Corrie yang cuba memasuki Gaza, tetapi dihalang bot peronda Israel kelmarin masih menunggu kebenaran pihak berkuasa untuk berlabuh dan menurunkan 12 krew dan penumpangnya di pelabuhan Al Arish, kira-kira 50 kilometer dari sempadan Rafah-Gaza.

Sehingga jam 12 tengah hari waktu tempatan (6 petang waktu Malaysia), 22 jam selepas melabuhkan sauh berhampiran pelabuhan itu, kapal kargo yang turut membawa tujuh rakyat Malaysia, belum mendapat kebenaran menurunkan penumpang dan 7.5 kilometer paip PVC yang dibawa misi kemanusiaan tajaan Yayasan Keamanan Global Perdana (PGPF) itu.
Difahamkan kapal yang berlepas dari pelabuhan Piraeus, Greece, pada Rabu lalu, tidak dijadualkan berlabuh di Al Arish sebaliknya berlayar ke Gaza. Mengikut peraturan pelabuhan, penghantaran barangan memerlukan ‘Bill of Landing’ yang akan menentukan kesahihan barang yang dibawa dan penerima barangan itu.
Ketika berita ini ditulis, pasukan jawatankuasa evakuasi diketuai Menteri Penasihat Kedutaan Malaysia di Mesir, Saharuddin Hassan, berbincang bagi mengeluarkan semua krew dan penumpang di atas kapal dengan selamat.

“Kita sudah menghubungi ejen kapal tempatan bagi membolehkan penumpang dan barang diturunkan secepat mungkin,” katanya.

Jurucakap PGPF di Jordan, Tan Sri Samsudin Hitam ketika dihubungi mengesahkan yayasan itu meminta bantuan kedutaan untuk membantu memastikan semua krew dan penumpang selamat turun daripada kapal itu.

Katanya, PGPF juga meminta kedutaan membantu penghantaran paip PVC ke Gaza melalui sempadan Rafah.
Wartawan New Straits Times, Alang Bendahara yang berada atas kapal itu, berkata semua penumpang selamat dan cukup bekalan makanan walaupun keadaan laut di perairan Al Arish agak bergelora. Berita Harian

No comments:

Post a Comment