Monday, May 9, 2011

Serangan Taliban ke atas Kandahar



KANDAHAR 8 Mei - Pertempuran bersenjata di Kandahar berterusan untuk hari yang kedua hari ini ketika tentera Afghanistan cuba mematahkan serangan Taliban yang setakat ini mengorbankan 18 orang.
Hampir 50 orang cedera dalam tempoh 24 jam sejak militan yang memakai jaket pengebom berani mati dan menggunakan senjata api serta roket menyasarkan pejabat kerajaan, balai polis dan ibu pejabat perisikan tempatan.
Pertempuran dramatik itu bermula kira-kira pukul 1 petang (4.30 petang waktu Malaysia) semalam, apabila skuad militan menyerang pejabat gabenor dari bangunan berhampiran.
Serangan ini adalah yang terbesar sejak Taliban mengumumkan operasi serangan tahunan minggu lalu dan berjanji meningkatkan tentangan selepas tentera elit Amerika Syarikat (AS) membunuh Osama bin Laden.
Sebagai bandar terbesar di selatan negara ini dan juga tempat kelahiran Taliban, penguasaan Kandahar dilihat sebagai kunci utama kepada usaha tentera asing diketuai AS untuk menamatkan pemberontakan pergerakan itu sejak 10 tahun lalu dan menyerahkan tanggungjawab keselamatan kepada kerajaan Afghanistan menjelang 2014. - AFP

No comments:

Post a Comment