Thursday, June 30, 2011

7 Ahli NGO rancang himpunan haram




SEBAHAGIAN ahli NGO yang ditahan dalam serbuan di sebuah rumah di Seksyen 14, Petaling Jaya semalam.


PETALING JAYA – Polis menahan dua lelaki dan lima wanita dalam serbuan di sebuah rumah di Lorong 4/48E, Seksyen 14 di sini semalam yang didakwa dijadikan pejabat oleh sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang dipercayai mempunyai kaitan dengan perhimpunan haram Bersih pada 9 Julai ini.

Semasa serbuan pada pukul 12 tengah hari itu, tujuh sukarelawan NGO yang berusia 20 hingga 30-an itu dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya untuk membantu siasatan berhubung perhimpunan Bersih.

NGO tersebut dinamakan sebagai Empower dan badan itu dikatakan menjadi sekretariat dalam perhimpunan tanpa permit Bersih.

Mengikut seorang anggota NGO yang tidak mahu dikenali, kira-kira 15 anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor meminta untuk masuk ke premis tersebut tanpa membawa waran.

Dia mendakwa, polis itu membawa bersama alat pemotong besi.

“Pemotong besi itu tidak digunakan kerana kami membenarkan pasukan polis itu masuk ke dalam rumah,” katanya yang tidak ditahan.

Anggota NGO itu memberitahu, pasukan polis menyelongkar fail dan menggeledah rumah tersebut dan menghitung jumlah baju-T yang mempunyai logo Bersih.

Semua fail dan baju-baju itu dirampas oleh polis. Serbuan itu selesai pada pukul 3.30 petang.

Kosmo! Online - Negara

No comments:

Post a Comment