Saturday, June 18, 2011

Bantahan peguam Hasbie ditolak

BUTTERWORTH: Bantahan dikemukakan peguam bekas Setiausaha Politik Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, Hasbie Satar, 38, berhubung pindaan pertuduhan kegiatan pengubahan wang haram RM2,134,656 oleh pihak pendakwaan ditolak Mahkamah Sesyen, di sini, semalam.

Keputusan itu dibuat Hakim Zairan Mohd Aman selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya mengemukakan bukti jelas mengikut Perkara 152, 153 dan 154 Kanun Prosedur Jenayah.


“Mahkamah berpendapat pihak pendakwaan sudah menyediakan notis lengkap untuk pihak peguam bela melakukan pembelaan,” katanya ketika membacakan keputusannya pada prosiding di sini, semalam.

Zairan kemudiannya menetapkan 12,19 dan 20 Oktober ini sebagai tarikh perbicaraan dan turut membenarkan pihak pembelaan mengemukakan rayuan sebelum tarikh itu.


Sebelum itu, pihak pembelaan memohon kepada mahkamah supaya menetapkan tarikh perbicaraan kes berkenaan Disember ini tetapi tidak dipersetujui Zairan.


Menurutnya, kes itu mempunyai kepentingan awam dan perbicaraannya akan mengambil masa beberapa bulan.

“Ia perlu diselesaikan segera serta tidak seharusnya dibiarkan berlarutan hingga ke tahun depan. Jadi saya tetapkan pada Oktober nanti untuk bicara,” katanya.


Dalam prosiding semalam, pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya, Hazril Harun, manakala Badrul Munir Mohd Bukhari mewakili ketua pembelaaan, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah.

Pada 13 Mei lalu, pihak pendakwaan meminda pertuduhan terhadap Hasbie yang didakwa terbabit dalam pengubahan wang haram RM2,134,656.

myMetro | Bantahan peguam Hasbie ditolak

No comments:

Post a Comment