Saturday, June 18, 2011

Freedom Flotila II hantar bantuan ke Gaza

KUALA LUMPUR: Malaysia turut menyumbang bantuan kemanusiaan seperti ubat-ubatan, peralatan sekolah serta bahan binaan menerusi misi kemanusiaan antarabangsa ‘Freedom Flotila II’ yang akan belayar ke Gaza, akhir bulan ini, selain menghantar sepuluh sukarelawan, termasuk dua Ahli Parlimen.

Semua barangan meliputi kos keselurahan berjumlah RM450,000, termasuk kos logistik, hasil sumbangan rakyat Malaysia, akan dibeli di negara Mediterranean seperti Greece.
Bantuan kemanusiaan berkenaan akan dimuatkan ke dalam 13 kapal penumpang, termasuk tiga kapal kargo, yang akan belayar ke perairan Gaza dari beberapa pelabuhan terpilih sebelum bertemu di lokasi ditetapkan di Laut Mediterranean pada 28 atau 29 Jun ini.
Presiden Lifeline4Gaza (LL4G), Dr Noorazman Mohd Samsuddin yang mengetuai sukarelawan Malaysia berkata, setiap negara dikehendaki mengeluarkan sumbangan masing-masing berdasarkan keputusan jawatankuasa pemandu misi kemanusiaan itu yang diterajui beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dari Eropah, termasuk Ireland, Greece dan Sepanyol selain dibantu NGO lain seperti termasuk dari Turki dan Malaysia.

“Misi akan diteruskan mengikut jadual kecuali Mavi Marmara (kapal penumpang Turki) yang mungkin lewat. Perdana Menteri akan umumkan pasukan sukarelawan kita esok (hari ini),” katanya ketika mengulas perkembangan terkini misi kemanusiaan membabitkan 1,000 sukarelawan dari serata dunia itu.

Pasukan sukarelawan Malaysia, termasuk dua Ahli Parlimen Barisan Nasional dan pembangkang, akan diumumkan Datuk Seri Najib Razak dalam majlis pelancaran di Stadium Badminton Cheras bermula 8 malam ini.
Berita Harian Online | Freedom Flotila II hantar bantuan ke Gaza

No comments:

Post a Comment