Friday, June 3, 2011

Doktor bantu ibu dapat kembar 8 ditarik lesen


LOS ANGELES: Doktor kesuburan yang membantu ibu kembar lapan California, Nadya Suleman atau dikenali sebagai Octomom, ditarik lesen perkhidmatannya oleh lembaga perubatan negeri.


Lembaga itu dalam satu laporan berkata doktor Beverly Hills, Michael Kamrava melakukan kecuaian besar dengan memindahkan jumlah embrio yang banyak ke dalam rahim Nadya, 35, yang melahirkan kembar lapan pada 2009 dan menjadi selebriti sensasi media.
Wanita Los Angeles itu adalah wanita kedua di Amerika Syarikat yang melahirkan kembar lapan.
Bagaimanapun, apabila didedahkan yang Nadya adalah penganggur ibu tunggal kepada enam lagi anak, media Amerika mengecam beliau dan menggelar wanita itu Octomom.

Lembaga Perubatan California berkata Kamrava, yang menanam 12 embrio ke dalam Nadya dengan lapan daripadanya berjaya lahir, melakukan sesuatu di luar batasan amalan biasa.

Kumpulan Amerika untuk Perubatan Reproduktif menyarankan supaya pesakit berusia bawah 35 tahun, tidak lebih daripada dua embrio dibenarkan ditanam tetapi kumpulan itu berkata garis panduan itu bergantung kepada keadaan tertentu.

Kamrava berkata dalam perbicaraan tahun lalu beliau mematuhi kehendak Nadya dan menimbulkan kebimbangan yang kesuburannya boleh terjejas dan beliau memerlukan jumlah embrio yang banyak untuk meningkatkan peluang mendapatkan bayi.
Beliau juga memberikan rawatan kesuburan terhadap enam anak Nadya sebelum ini. – Reuters
Berita Harian Online | Doktor bantu ibu dapat kembar 8 ditarik lesen

No comments:

Post a Comment