Monday, June 13, 2011

Orang Arab mula bangkit



KUALA TERENGGANU - Penasihat Kanan Ikatan Ulama Palestin, Sheikh Abu Bakar Al-Awawida menjangkakan, dalam masa 10 tahun lagi masyarakat Islam di Palestin akan merampas semula negara mereka daripada terus dicengkam rejim Zionis.

Sheikh Abu Bakar yang juga ulama terkenal Palestin berkata, beliau yakin bumi Palestin terutama di sekitar Masjidil Aqsa yang kini dikuasai Israel, mampu dirampas semula rakyat negara itu apabila masyarakat Arab di negara jiran mereka seperti Mesir, Tunisia dan Libya turut merasai kesengsaraan yang dialami rakyat Palestin.

Menurutnya, ketika ini gerakan revolusi bertujuan memerangi kezaliman Zionis di negara mereka sedang rancak dilancarkan.

“Ketika ini orang Arab mula bangkit dengan mengadakan revolusi termasuk merampas kembali Masjidil Al-Aqsa daripada Yahudi selain kebangki-tan kesedaran negara Mesir, Tunisia serta Libya.

“Dengan semangat yang semakin memuncak ini saya percaya dengan izin Allah, kita mampu merampas semula bumi Palestin,” katanya melalui jurubahasa, Abu Ubaidah Musa, 24, graduan universiti di Syria anak kelahiran Dungun, Terengganu.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada lawatannya ke negeri ini di pejabat Himpunan Lepasan Institut Pengajian (Haluan) Malaysia cawa-ngan Terengganu, di sini.

Hadir sama, Pengerusi Haluan Palestin cawangan Terengganu, Mohd Jamil Muda.

Difahamkan Sheikh Abu Bakar tiba di negara ini lima hari lalu yang ditemani anaknya, Uwais Al-Awawida, 24, dalam siri menjelajah Semenanjung sebelum dijadual pulang ke Syria hari ini.

Ketika berada di pejabat Haluan, beliau sempat menceritakan pengalaman ngerinya disumbatkan ke dalam penjara sebanyak lapan kali di negara kelahirannya bermula 1982 sehingga 1992.

Katanya, sewaktu pertama kali dipenjara, be-liau diseksa dengan pelbagai cara termasuk didera dengan menggunakan elektrik sehingga menyebabkan beliau buta.

“Sejurus dibebaskan daripada penjara pada 1992, saya bersama isteri, Ummu Bakr dan lapan anak terpaksa hidup dalam bu-ruan Israel serta dihalau ke Lebanon untuk mencari perlindungan.

“Kami sekeluarga kini menetap di Syria sejak 1994 dan masih buruan Israel sehingga kini, malah diancam bunuh sekiranya kembali ke Palestin,” katanya.

Sementara itu, Mohd Jamil berkata,bersempena dengan kunjungan Sheikh Abu Bakar ke sini, pihaknya telah mengatur beberapa slot termasuk majlis dialog bersama beliau untuk memberi kesedaran dalam kalangan ahli dan masyarakat setempat

Menurutnya, kesempatan bertemu Sheikh Abu Bakar sedikit sebanyak dapat memberi gambaran jelas berhubung pergola-kan yang berlaku di sana dan membina keseda-ran seterusnya belajar daripada pengalaman beliau yang berada dalam keadaan sukar ketika itu, namun mampu membentuk insan yang lebih berkualiti.
SH

No comments:

Post a Comment