Tuesday, July 12, 2011

Empat lelaki menculik dijel, sebat



Empat lelaki dihukum penjara dan sebatan atas kesalahan menculik seorang kanak-kanak bersama ibunya di Johor Bahru, semalam. Gambar digital : RAJA JAAFAR ALI


JOHOR BAHRU 11 Julai - Empat lelaki terselamat daripada hukuman gantung sampai mati apabila dihukum penjara antara enam dan 13 tahun selain sebatan kerana menculik seorang wanita dan anak lelakinya bagi mendapatkan wang tebusan sebanyak RM2.03 juta, tiga tahun lalu.

Ng Kim Low, 38; Tan Kok Peng, 53; Lim Cheng Yong, 40; Ching Siong Huat, 44, dijatuhi hukuman tersebut oleh Mahkamah Tinggi di sini, hari ini setelah masing-masing mengaku bersalah atas tuduhan pilihan berkaitan kes berkenaan.

Mereka pada asalnya didakwa atas dua tuduhan menculik seorang budak lelaki berusia sembilan tahun dan ibunya berumur 45 tahun bagi mendapatkan wang tebusan RM2.03 juta di hadapan sebuah rumah di Jalan Bulat, Taman Abad di sini pada pukul 11.40 pagi, 6 Oktober 2008.

Kedua-dua tuduhan itu dikemukakan mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961 dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati atau penjara seumur hidup.

Bagi tuduhan pilihan pertama dan kedua, keempat-empat lelaki itu mengaku menculik dua beranak tersebut dengan niat untuk menyembunyi dan mengurung mangsa pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Mereka didakwa di bawah Seksyen 365 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Pesuruhjaya Kehakiman, Samsudin Hassan menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun bagi setiap tuduhan pilihan itu dan memerintahkan hukuman tersebut berjalan berturut-turut mulai tarikh mereka ditahan pada 8 Oktober 2008.

Kim Low dan Kok Peng masing-masing juga dihukum penjara tujuh tahun dan sebatan tiga kali setelah mengaku bersalah atas tuduhan pilihan ketiga mengikut Seksyen 5 Akta Culik 1961.

Bagi kesalahan itu, mereka didakwa dengan niat menerima wang tebusan berjumlah RM2.03 juta di tepi pagar kilometer 130, Lebuh Raya Utara Selatan arah selatan pada pukul 12.30 tengah hari, 7 Oktober 2008.

Utusan Malaysia Online - Mahkamah

No comments:

Post a Comment