Tuesday, July 26, 2011

Menyamar tangkap ulat sampah

KOTA BAHARU - Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB) membentuk skuad penyamaran berpakaian preman bagi mengambil tindakan terhadap mereka yang melakukan kekotoran dan membuang sampah di kawasan bandar berkuat kuasa serta merta.
Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kebudayaan dan Pelancongan Negeri, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, anggota skuad penyamaran yang dilantik itu diberi kuasa menyaman orang ramai dan peniaga yang membuang sampah di merata tempat di sekitar bandar.
"Pembentukan skuad ini perlu bagi menjaga kebersihan bandar, terutama di kawasan MPKB yang menjadi pintu masuk pelancong ke negeri ini,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Gotong-royong Perdana di sini hari ini.
Pada program itu, hampir 1,000 orang yang terdiri kakitangan jabatan kerajaan, termasuk Jabatan Kesihatan, polis dan peniaga menyertainya sempena menyambut bulan Ramadan tidak lama lagi.
Takiyuddin berkata mereka yang didapati bersalah membuang sampah boleh dikenakan kompaun serta merta atau denda di mahkamah sehingga RM500 di bawah Undang-Undang Kecil PBT. - Bernama
Kosmo! Online - Terkini

No comments:

Post a Comment