Tuesday, August 16, 2011

66 korban keganasan

KUT: Beberapa letupan bom berlaku menggegarkan lebih 12 bandar di Iraq semalam, menyebabkan 66 orang terbunuh semalam.
Keganasan bermula di Kirkuk, di utyara negara itudan merebak ke Baghdad di selatan kawasan majoriti Syiah seperti Najaf, Kut dan Karbala.
Ia menunjukkan pemberontak mampu mencetuskan huru-hara ketika pegawai tinggi menimbang sama ada boleh memerintah negara itu tanpa bantuan askar Amerika Syarikat.

Antara serangan itu termasuk yang membabitkan serangan bom kereta yang diletakkan di tepi jalan, bom tepi jalan dan pengebom berani mati yang memandu kenderaannya merempuh sebuah balai polis.


Satu siri pengeboman dahsyat - tujuh letupan berlaku di bandar berbeza di wilayah Diyala - bukti keupayaan pemberontak untuk mengatur dan melakukan serangan walaupun sudah dibanteras oleh pasukan keselamatan Iraq dan Amerika Syarikat.
Keganasan paling teruk berlaku di selatan Kut, 160 kilometer dari Baghdad, apabila dua bom meletup di pasar di mana pekerja binaan menjual peralatan seperti generator dan kelengkapan lain.

Jurucakap polis, Leftenan Kolonel Dhurgam Mohammed Hassan berkata, bom pertama diletakkan di dalam sebuah peti sejuk minuman.

Sewaktu pasukan keselamatan dan orang ramai berkumpul membantu mangsa, bom kedua yang diletakkan di dalam kereta di tepi jalan, meletup.

Ketua Jawatankuasa Pasukan Keselamatan Wilayah di Wasit, Shamil Mansour berkata, 40 orang terbunuh dalam letupan itu. Seorang pegawai lain berkata, 64 orang cedera.

Shamil menyalahkan masalah keselamatan yang longgar dalam sistem politik kerana melantik pegawai kerajaan berdasarkan mazhab dan hubungan politik dan bukan atas dasar kebolehan dan pengalaman kerja.

Di wilayah Diyala, tujuh bom meletup di bandar Baquba dan bandar lain yang berdekatan, kata Faris al-Azawi, jurucakap lembaga pengarah kesihatan.

Lima askar terbunuh di Baquba manakala lima yang lain, terbunuh dalam serangan berasingan.

Tidak jauh dari Najaf, seorang pengebom berani mati memandu keretanya merempuh pusat pemeriksaan di luar sebuah balai polis, kata Luay al-Yassiri, ketua jawatankuasa keselamatan wilayah itu.

Polis melepaskan tembakan ke arah kereta itu apabila pemandunya engkar berhenti di pusat pemeriksaan.

Kereta itu kemudiannya meletup, menyebabkan empat orang terbunuh dan 32 cedera. - AFP, hmetro

No comments:

Post a Comment