Tuesday, August 16, 2011

JAWI : Sah tiada operasi bersepadu sehingga kini



Tinjauan umat Islam ponteng puasa dan makan di khalayak ramai
di sekitar Kuala Lumpur, baru-baru ini.

KUALA LUMPUR 14 Ogos – Ketiadaan operasi bersepadu yang dijalankan oleh pihak berkuasa dilihat antara penyebab golongan ‘kaki ponteng puasa’ semakin berani mendedahkan identiti mereka di khalayak umum.
Bagi golongan ini, pandangan orang ramai terhadap mereka bukanlah satu masalah selagi tidak dikenakan tindakan undang-undang.
Pegawai Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) ketika dihubungi mengesahkan buat masa ini pihaknya belum menerima sebarang arahan untuk melakukan operasi besar-besaran membanteras kegiatan ponteng puasa.
“Kita hanya menggerakkan tugas-tugas dan aktiviti pemantauan biasa di beberapa kawasan. Tiada operasi dilakukan buat masa ini kerana belum ada arahan dikeluarkan,” katanya yang enggan disebutkan namanya.
Berdasarkan undang-undang syariah negara, mereka yang ditangkap kerana tidak berpuasa boleh didakwa di bawah Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997.
Undang-undang tersebut menetapkan, mana-mana individu yang bersalah boleh dikenakan denda tidak melebihi RM1,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya sekali.
Menurut seorang pegawai kanan Jawi dalam satu temuramah di radio, pihak Jawi tidak mengadakan operasi besar-besaran kerana ingin menjaga maruah mereka yang tidak berpuasa itu dari ditangkap dan dimalukan apabila gambar mereka tersiar di media massa.
“Anda tentu malu jika yang tertangkap itu ialah bapa atau saudara anda sendiri yang wajahnya disiarkan di media kerana tidak berpuasa,” kata pegawai tersebut.-utusan

No comments:

Post a Comment