Tuesday, August 9, 2011

Ahli Christian Brothers dipenjara



MELBOURNE 8 Ogos - Seorang anggota Christian Brothers yang merupakan pesalah fidofilia dijatuhkan hukuman penjara 14 tahun kerana melakukan penderaan seksual terhadap 11 orang budak lelaki di sekolah di Australia, hari ini.
Christian Brothers merupakan sebuah pertubuhan agama yang diuruskan Gereja Katolik di seluruh dunia yang bertindak dalam penyebaran agama Kristian dan mendidik kanak-kanak serta remaja.
Robert Charles Best (gambar), 70, yang sebahagian besar perbicaraannya dibiayai oleh Gereja Katolik, mengaku bersalah melakukan 27 penderaan seksual terhadap kanak-kanak yang diajarnya di Victoria dari 1969 hingga 1988.
Mangsa-mangsa perlakuan fidofilia menjerit ke arah Best ketika dia dibawa ke kandang orang bersalah dan mereka turut memanggil bekas guru mereka itu sebagai 'ulat berenga'.
Best yang telah menjalani hukuman penjara empat penggal berbeza atas kesalahan melakukan gangguan seksual kepada pelajar-pelajarnya, dijatuhkan hukuman penjara selama 14 tahun dan sembilan bulan.
Hakim Mahkamah Daerah Victoria, Roy Punshon berkata kesalahannya ialah pecah amanah yang serius kerana peranannya sebagai seorang guru dan pemimpin agama.
"Disebabkan oleh kuasa dan kedudukan kamu, mangsa yang masih muda dan tidak matang biasanya akan merasakan tidak mempunyai kuasa dan tidak boleh mengadu," katanya.
Beberapa orang kanak-kanak yang berusia lapan hingga 11 tahun dicabul ketika mereka sedang sakit atau tercedera.
Peguam yang mewakili mangsa-mangsa, Vivian Waller menyifatkan jenayah tersebut sebagai amat mengejutkan dan mahu Gereja tersebut membayar wang pampasan kepada mangsa.
"Kami akan menuntut pampasan atas kesakitan dan penderitaan serta pembelanjaan rawatan perubatan, dan kerosakan-kerosakan khas yang lain bagi membantu mangsa-mangsa pulih daripada apa yang telah mereka lalui," katanya. - AFP, utusan

No comments:

Post a Comment