Thursday, August 18, 2011

‘Kasihani bayi kami’

GEORGETOWN: Seorang bayi lelaki yang menghidap penyakit jantung berlubang memohon bantuan dan ihsan orang ramai menghulurkan sumbangan kewangan bagi membiayai kos pembedahan dan rawatan segera di Pusat Perubatan Gleneagles (GMC).
Wan Azriey Wan Nasir, yang berusia tiga bulan menderita penyakit berkenaan selepas ‘ventrikular septal’ (VSD) mengalami masalah menyebabkan berlaku kecacatan pada jantung selain gagal berfungsi dengan baik.

Dia memerlukan kos pembedahan sebanyak RM35,000 untuk menutup VSD yang mengalami masalah itu.

Bayi itu juga turut mengalami kegagalan menambah berat badan, dengan ketika lahir berat badannya 3.5 kilogram dan selepas tiga bulan berat badannya hanya mencecah 3.8 kilogram.

Wan Azriey juga terpaksa menggunakan bantuan tiub setiap hari untuk minum susu dan sebagainya, selain tiub itu juga memudahkan dia bernafas dengan agak sempurna.

Bapanya, Wan Nasri Ishak, 41, kakitangan penguat kuasa di Kuala Krai, Kelantan hanya memperoleh pendapatan sekitar RM920 sebulan, manakala ibunya, Hasrah Deraman, 36, seorang suri rumah. Selain Wan Azriey, pasangan itu turut mempunyai empat lagi anak berusia antara 11 hingga 19 tahun dan kos yang tinggi selain untuk pembedahan bayinya itu tidak mampu ditanggung mereka. Menurutnya, impian dan harapannya cuma satu untuk melihat anaknya kembali pulih seperti kanak-kanak yang lain.

“Sebagai bapa, iringan doa sentiasa diberikan ada pihak yang sudi membantu dan menghulurkan sumbangan serta pembedahan Wan Azriey dapat dilakukan dengan segera di GMC,” katanya. Orang ramai yang ingin menderma boleh menghantar cek atau wang pos kepada The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd, Bahagian Kewangan / Tabung Kebajikan NSTP, The New Straits Times Press (M) Berhad, Balai Berita, 31 Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur dengan menulis nama kanak-kanak berkenaan di belakang cek berkenaan.hmetro

No comments:

Post a Comment