Sunday, August 7, 2011

Letak berasingan Golden Churn

KUCHING 6 Ogos - Semua pasar raya di negeri ini diarah mengasingkan Golden Churn Creamery Butter daripada produk halal yang lain supaya umat Islam tidak keliru sehingga terbeli mentega itu.
Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman berkata, arahan itu berkuat kuasa serta-merta setelah mentega tersebut disahkan tidak halal baru-baru ini.
Jika gagal berbuat demikian katanya, mereka boleh didakwa di bawah Akta Perihal Dagangan 1972 yang membawa kepada denda maksimum RM100,000 atau penjara tiga tahun kerana melakukan penipuan berkaitan logo halal.
"Kita tidak boleh memberi arahan untuk memusnahkan atau menarik balik mentega ini daripada pasaran memandangkan ada pelanggan bukan Islam menggunakannya.
"Bagaimanapun, kita telah mengarahkan semua pasar raya meletakkan mentega ini di bahagian produk tidak halal serta menutup atau memadamkan logo halal yang tertera pada labelnya," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Majlis Islam Sarawak dan Jabatan Agama Islam Sarawak baru-baru ini mengesahkan mentega Golden Churn Creamery Butter tidak halal kerana mengandungi Asid Deoksiribonukleik (DNA) babi.
Pengesahan itu mengejutkan banyak pihak memandangkan mentega berkenaan dipercayai digunakan secara meluas dalam industri roti dan kek di negeri ini, termasuk perusahaan kek lapis Sarawak.utusan

No comments:

Post a Comment