Friday, August 12, 2011

SPR padam nama pengundi berusia 90 tahun ke atas

PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan memadam senarai nama pengundi berusia 90 tahun ke atas daripada senarai daftar pemilih berkuatkuasa serta merta, kata Pengerusinya Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

Beliau berkata keputusan itu dicapai oleh SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) baru-baru ini kerana golongan usia sedemikian tidak lagi aktif berurusan dengan JPN selain telah meninggal dunia atau lucut kewarganegaraan.
Bercakap kepada pemberita sebelum menghadiri majlis berbuka puasa SPR di sini hari ini, Abdul Aziz berkata terdapat seramai kira-kira 12,000 pengundi di seluruh negara yang berusia 90 tahun ke atas.
Bagaimanapun, katanya, warga negara berusia 90 tahun ke atas yang ingin mengundi tetapi mendapati namanya sudah dipadam, mereka boleh menghubungi SPR dan JPN untuk mengaktifkannya kembali.

Dalam perkembangan lain, Abdul Aziz menafikan SPR mendaftarkan nama warga negara asing sebagai pengundi supaya jumlah pengundi berganda seperti yang didakwa pihak pembangkang.

"Tiada daftar pemilih yang 100 peratus tepat di mana-mana negara pun. Kita ada 12.3 juta pengundi di seluruh negara. Memang perlu berhati-hati supaya tidak berlaku kesilapan.

"Kadangkala ia berlaku juga disebabkan masalah teknikal, nama bertindih dan sebagainya. Tetapi kita tidak akan biarkan nama-nama itu dan sentiasa dibersihkan melalui Agency Link-up System' (ALIS)," katanya yang akan mengadakan perbincangan untuk memperbaiki masalah itu dengan JPN pada minggu hadapan.
ALIS adalah sistem ekslusif yang menghubungkan secara dalam talian, ibu pejabat dan pejabat negeri SPR dengan JPN.

Mengenai persediaan untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13, Abdul Aziz berkata SPR sentiasa bersedia pada bila-bila masa untuk menghadapinya termasuk mewujudkan jawatankuasa teknikal khas antaranya untuk memantau kawasan logistik di setiap negeri, urusan bajet, petugas serta peti undi.

Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan sumbangan kepada anak-anak yatim dan kakitangan sokongan SPR dalam membantu meringankan beban mereka untuk menyambut Aidilfitri. - BERNAMA , bharian

No comments:

Post a Comment