Thursday, September 15, 2011

Alasan


BERSIH ada motif politik
Oleh Magendran Rajagopal
magendran@bharian.com.my
2011/09/15

Pra syarat baru dibuat apabila kerajaan laksana beberapa langkah

PUTRAJAYA: Kerajaan terpaksa menyuraikan peserta perhimpunan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) kerana tidak mahu menghadapi risiko ia mungkin bertukar menjadi isu perkauman atau sesuatu yang mengaitkan agama.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, dalam satu kenyataan semalam, berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak lebih awal lagi menawarkan stadium untuk peserta BERSIH berkumpul bagi mengelakkan kejadian seumpama itu tetapi mereka tidak menerima tawaran terbabit.
Jadi, jika kita tawarkan stadium, mereka mahukan stadium di tengah ibu negara dan mahu mengadakan perarakan sepanjang jalan sehingga ke stadium. - Hishammuddin Hussein, Menteri Dalam Negeri
“Hakikatnya, mereka (BERSIH) ini kumpulan yang mempunyai agenda politik tersendiri dan tidak kira apa saja yang kita lakukan, mereka tidak akan berpuas hati tetapi sebaliknya cenderung membuat pelbagai pra syarat baru.

“Jadi, jika kita tawarkan stadium, mereka mahukan stadium di tengah ibu negara dan mahu mengadakan perarakan sepanjang jalan sehingga ke stadium.

“Begitu juga dengan isu lain seperti menggunakan sistem biometrik bagi pengesahan pengundi. Jika kita melaksanakannya, mereka mungkin menuntut supaya dakwat kekal digunakan,” katanya.

Beliau juga merujuk kepada isu terbaru iaitu kerajaan bersetuju menubuhkan Jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC) bagi menangani lapan tuntutan yang dikemukakan BERSIH tetapi mereka kini menolak PSC sama sekali melainkan kerajaan setuju melanjutkan tempoh kempen pilihan raya. 
Justeru, Hishammuddin berkata, kebanyakan rungutan yang dibangkitkan penyokong BERSIH adalah bermotifkan politik dan agenda politik boleh dieksploitasi pelbagai pihak yang ada hasrat tersembunyi.

No comments:

Post a Comment