Saturday, September 10, 2011

Datuk Bandar Bogor halang tubuh gereja di jalan Islam



JAWA BARAT 9 Sept. - Datuk Bandar Bogor, Diani Budiarto cuba melaksanakan satu dekri menghalang penganut Kristian menubuhkan gereja di jalan-jalan raya yang menggunakan nama Islam atau penganutnya.
Diani membatalkan permit bangunan dan menutup Gereja Kristian Indonesia Taman Yasmin di Bogor, kerana ia dibina di jalan raya yang menggunakan nama Islam.
Tindakan Datuk Bandar Bogor tersebut bertentangan dengan keputusan Mahkamah Tinggi Indonesia pada Disember lalu yang membenarkan penganut Kristian mengadakan pertemuan di gereja tanpa sebarang gangguan.
Jurucakap gereja, Bona Sigalingging menyifatkan tindakan Diani sebagai berbahaya dan tidak mematuhi undang-undang.
''Ini sangat berbahaya untuk perpaduan rakyat Indonesia. Kebanyakan gereja dibina di jalan raya menggunakan nama Islam dan masjid juga dibina di jalan raya menggunakan nama Kristian.
''Datuk Bandar sebelum ini berjanji untuk mematuhi keputusan mahkamah tinggi,'' ujarnya.
Dalam pada itu, seorang guru agama Islam tempatan, Muhammad Mustofa berkata, beliau tidak mempunyai bantahan terhadap penubuhan gereja itu di jalan raya yang dinamakan sempena nama bapanya.
''Islam di Indonesia sentiasa berinteraksi dengan agama lain termasuk Buddha dan Kristian. Kami bersedia hidup dalam suasana yang harmoni,'' katanya dalam satu temubual dengan saluran Al-Jazeera. - Agensi

No comments:

Post a Comment