Saturday, September 10, 2011

Kapal perang Turki akan iringi flotila



KAHERAH 9 Sept. - Turki akan menghantar kapal-kapal perangnya untuk mengiringi flotila kapal bantuan kemanusiaan dari negara ini ke Genting Gaza bagi mengelak insiden serangan Israel pada tahun lalu daripada berulang.
Perdana Menteri, Recep Tayyip Erdogan berkata, kapal perang Turki kelas pertama akan dikerah melindungi flotila kapal-kapal dari negara ini yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza.
"Mulai sekarang, kami tidak akan membiarkan kapal-kapal kami diserang oleh Israel seperti yang berlaku kepada Freedom Flotilla pada tahun lalu," katanya dalam satu wawancara yang disiarkan oleh Al Jazeera.
Edrogan turut memberitahu bahawa Turki telah mengambil langkah bagi menghentikan Israel daripada mengeksploitasi sumber di Mediterranean, selepas peningkatan ketegangan antara kedua-dua bekas sekutu itu, ekoran Israel enggan memohon maaf berhubung insiden serangan ke atas flotila bantuan kemanusiaan pada tahun lalu.
Beliau bagaimanapun berkata, hubungan negara ini dengan Israel boleh dipulihkan jika rejim Zionis itu memohon maaf atas insiden serbuan ke atas flotila bantuan ke Gaza pada tahun lalu yang mengorbankan sembilan aktivis Turki dan bersetuju untuk membayar pampasan.
Sementara itu, jurucakap Menteri Luar Israel, Yigal Palmor berkata, kenyataan ini tidak sesuai untuk diulas.
Hubungan antara Turki dan Israel menjadi tegang selepas komando rejim Zionis menyerang flotila kapal, Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza pada Mei tahun lalu.
Lapan rakyat Turki dan seorang warga Amerika Syarikat (AS) berketurunan Turki terbunuh dalam serangan itu.
Pada awal bulan ini,, Turki mengusir Duta Israel ke Ankara dan memutuskan hubungan ketenteraan dengan rejim Zionis itu selepas laporan inkuiri Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan Israel menggunakan kekerasan 'keterlaluan' terhadap flotila kapal bantuan Turki ke Genting Gaza pada Mei tahun lalu. - REUTERS

No comments:

Post a Comment