Thursday, December 8, 2011

Formula jinak Awang Hitam

myMetro | Formula jinak Awang Hitam:

KUALA LUMPUR: Tindakan berani sekumpulan Awang Hitam mengepung dan membantah tindakan anggota penguat kuasa dalam satu operasi di penempatan ‘Mini Afrika’ di Mantin, baru-baru ini, perlu diberi tumpuan serius oleh kerajaan.
Malah, kekecohan yang kerap tercetus di sekitar bandar raya membabitkan suspek warga berkenaan turut perlu diberi perhatian bagi menjamin keselamatan rakyat, sekali gus menjaga nama baik Malaysia di mata dunia.

Naib Canselor Twintech International University College Of Technology (Twintech), Professor Datuk Dr Mohd Razali Agus, berkata beliau mempunyai beberapa formula untuk membantu ‘menjinakkan’ golongan pelajar asing supaya menghormati budaya dan adat resam masyarakat negara ini.
“Berdasarkan insiden yang berlaku di Mantin baru-baru ini, jelas menunjukkan kementerian terlepas pandang terhadap beberapa perkara berkaitan pengambilan pelajar asing ke Malaysia.

“Paling ketara kegagalan pihak kementerian menyediakan ujian kemasukan khas seperti dijalankan di luar negara,” katanya ketika dihubungi semalam.

Menurut Dr Razali, tidak kira sama ada pelajar warga Afrika, Nigeria, India, China atau Bangladesh, mereka sepatutnya diwajibkan mengikuti kursus bahasa selama tiga hingga enam bulan sebelum menduduki ujian khas terbabit.
“Mengambil contoh negara barat, mereka mewajibkan setiap pelajar asing menduduki Test of English as a Foreign Language (TOEFL) sebelum dikategorikan sebagai layak mengikuti pembelajaran di universiti di sana.

“Justeru, tidak rugi sekiranya pihak institusi pengajian tinggi (IPT) melakukan perkara sama bagi memastikan kumpulan pelajar asing terbabit mahu mengikuti pengajian di negara ini dan bukan mengambil kesempatan menyalahgunakan pas pelajar untuk bekerja,” katanya.
Beliau berkata, antara sukatan yang perlu diterap dalam kursus pendek berkenaan termasuk asas Bahasa Melayu (bertutur dan menulis), Sejarah dan Kenegaraan Malaysia.

No comments:

Post a Comment