Friday, December 23, 2011

Syurga dua beranak makin daif

Usang
KUANTAN – Kawasan rumahnya yang dipenuhi sampah dan berbau busuk memang tidak dilayak dihuni namun itulah syurga kecil bagi dua beranak, Dagang Embong, 77 dan anaknya, Embong Dagang, 53 untuk berteduh bagi meneruskan hidup.
Dia pernah dipujuk anak-anak lain untuk tinggak bersama tetapi Dagang lebih selesa menghuni rumah yang dibina daripada barangan terpakai kira-kira 20 tahun lalu bersama anaknya yang mempunyai masalah mental.
Tinjauan Sinar Harian mendapati pondok kecil di Kampung Kempadang yang tiada bekalan elektrik itu dipenuhi barangan terpakai, kotor, atap bocor dan persekitaran yang berbau tidak sesuai dijadikan tempat tinggal.
Jirannya, Wan Rahimi Wan Mokhtar, 40 an berkata, Dagang membina pondok kecilnya itu selepas tapak rumah lamanya diambil alih tuan tanah dan timbunan sampah sarap itu adalah ‘rezeki’ mereka dua beranak.
“Saya dimaklumkan kerajaan negeri sudah menyediakan rumah kos rendah tetapi mereka lebih selesa tinggal di sini. Rumah itu kini dihuni anak ketiganya bersama bekas isteri.
“Saya sendiri sudah berkali-kali mempelawa dia dan anaknya tinggal bersama tetapi mereka menolak,” katanya.
Lebih menyedihkan lagi, katanya keadaan Embong yang sudah dua tahun berkurung di dalam rumah dan enggan berkomunikasi bersama jiran.
Wan Rahimi berkata, anak-anaknya ada memujuk supaya meninggalkan tempat itu tetapi dia enggan kerana mendakwa lebih selesa di situ dan terlalu sayang untuk meninggalkan rumah yang dibina itu.
Bapa kepada enam anak itu juga akan mengambil peluang mengutip barang terpakai yang dihanyut di tepi sungai untuk dijual sebagai sumber rezeki menampung hidup mereka.
Bagaimanapun, hasil daripada kerja-kerja itu, Dagang memperoleh pendapatan RM20 hingga RM40 seminggu tetapi tidak mencukupi untuk perbelanjaan mereka dua beranak.
Wan Rahimi mendakwa, sebelum ini Dagang dan Embong mendapat bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bernilai RM300 sebulan namun sudah beberapa bulan mereka tidak menerimanya.
“Tiada sumber kewangan memaksa Dagang keluar seawal jam 7.30 pagi setiap hari untuk mengutip barangan terpakai seperti plastik, kotak dan besi di tepi sungai berdekatan untuk dijual kepada peraih,” katanya.
Katanya, Dagang masih sihat walaupun usianya sudah lanjut tetapi kadang kala tidak dapat mengingati perkara yang berlaku.
Kedaifan hidup dua beranak itu juga menyebabkan Wan Rahimi terpanggil membantu menghulurkan bantuan wang untuk perbelanjaan harian dan makanan.
Syurga dua beranak makin daif - Nasional - Sinar Harian:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment