Wednesday, January 11, 2012

Remaja lega boleh ambil PMR



JONATHAN Loo Shon Sheuan menunjukkan surat status taraf kewarganegaraan Malaysia yang diperoleh dari JPN di Pusat Komuniti Paya Terubong, Pulau Pinang, semalam.


PULAU PINANG 10 Jan. – Seorang remaja kini boleh menarik nafas lega apabila akhirnya mendapat status warganegara.

Lebih menggembirakan bagi Jonathan Loo Shon Sheuan, 14, dengan status tersebut, dia boleh mendapatkan MyKad dan seterusnya menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun depan.

“Hati saya begitu lega apabila diberitahu mendapat status kewarganegaraan dari Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Jumaat lalu.

“Saya amat bersyukur dengan anugerah ini kerana membolehkan saya mengambil peperiksaan PMR tanpa masalah dan juga tidak perlu risau lagi untuk melanjutkan pengajian ke universiti,” katanya.

Dia ditemui selepas menerima sijil kewarganegaraan daripada Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong dalam satu majlis di sini, hari ini.

Turut hadir datuknya, Loo Choon Seng, 72 dan nenek, Tan Say Kim, 64.

Masalah untuk mendapatkan MyKad Jonathan timbul kerana ibu bapanya hanya mendaftarkan perkahwinan mereka setelah dia dilahirkan dan ditambahkan pula kegagalan untuk menghubungi ibunya seorang warga Indonesia yang telah bercerai dengan bapanya.

Sementara itu, Chee Leong memberitahu, sejak tiga tahun lalu, lebih 10 peratus rakyat Malaysia berkahwin dengan warga asing terutama dari Indonesia dan China.

“Oleh itu, saya menyarankan golongan terbabit agar mendaftar perkahwinan mereka di JPN bagi mengelak masalah sebegini berlaku sehingga menjejaskan masa depan anak mereka,” ujarnya.Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment