Friday, February 3, 2012

Henti beri wang kepada pengemis - Raja Nong Chik

KUALA LUMPUR 2 Feb. - Orang ramai dinasihatkan supaya tidak memberi wang atau sedekah kepada pengemis kerana tindakan itu hanya akan menyukarkan usaha membanteras gejala tersebut.
Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, sikap rakyat negara ini yang murah hati itu telah menyebabkan gejala tersebut merebak.
"Masyarakat perlu dididik supaya tidak menyalurkan sumbangan kepada pengemis, sebaliknya menyalurkan sedekah mereka ke rumah anak-anak yatim, pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) dan rumah ibadah yang berdaftar," katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas melancarkan kempen "Henti Memberi, Kami Prihatin" di sini baru-baru ini.
Ia merupakan salah satu inisiatif Pelan Transformasi Kebajikan Rakyat 1Malaysia (KAR1SMA) Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur bersama Majlis Kebajikan Pembangunan Masyarakat Kawasan Parlimen (Mayang) Lembah Pantai.
Kempen berterusan selama enam bulan itu akan berakhir pada penghujung Julai.
Raja Nong Chik berkata, kempen itu adalah antara usaha kerajaan untuk membanteras sepenuhnya gejala mengemis di bandar-bandar utama seluruh negara terutama Kuala Lumpur.
"Aktiviti mengemis akan memberi gambaran negatif terhadap Malaysia terutama kepada pelancong asing," katanya.
Katanya, kempen itu menyasarkan penurunan indeks pengemisan dalam bandar raya sebanyak 30 peratus berbanding tahun lepas.
"Pada tahun 2009, seramai 236 orang pengemis telah diselamatkan dan meningkat kepada 373 orang pada 2010. Pada tahun lalu, angkanya meningkat sebanyak 89 kepada 462 kes," katanya.Utusan Malaysia Online - Kota:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment