Zaleha-bersama-salinan-kad-pengenalan-Zakiyah-yang-menjadi-pengubat-rindunya

PARIT TIGA BANAT - Seorang warga emas mengimpikan anak tunggalnya yang menghilangkan diri sejak tiga tahun lalu berikutan masalah kekeluargaan pulang tinggal bersamanya.

Menceritakan detik awal kisah silamnya, Zaleha Hasan, 73, berkata, anaknya Zakiyah Shabudin, 32 ketika kejadian berusia 18 tahun meninggalkan rumah kerana berlaku konflik dengan saudara dan ayahnya.

Zaleha berkata, selepas meninggalkan rumah dia dimaklumkan bahawa anaknya itu menumpang di rumah keluarga angkatnya di Setiawan, namun selepas ibu bapa angkat anaknya itu meninggal dunia lebih kurang empat tahun lalu Zakiyah masih tidak pulang.

“Sejak ibu dan ayah angkat Zakiyah meninggal dunia, saya berusaha mencari Zakiyah, namun malangnya saya difahamkan jirannya bahawa Zakiyah yang juga dikenali sebagai Intan di kawasan itu telah berpindah.

“Biarpun ayahnya sudah meninggal dunia sejak 10 tahun lalu, Zakiyah tidak pulang sementara nenek yang menjaganya sejak kecil yang sering rindu kepada cucunya itu meninggal dunia tiga tahun lalu,” katanya.

Walaupun berkecil hati tindakan anaknya itu, namun Zaleha tetap berharap anaknya itu akan pulang secara sukarela untuk tinggal kembali bersamanya.

“Saya sudah uzur, sudah tidak mampu ke sana ke mari dan menjadi impian saya untuk dia pulang tinggal bersama memandangkan saya diberitahu, sehingga kini dia masih belum berkahwin, dan tentunya sebagai ibu, saya bimbangkan akan keselamatannya.

“Kalau dia pulang bersama saya, dia boleh mencari pekerjaan di sini, dan saya tidak akan menyusahkannya untuk menanggung keperluan saya, kerana saya adalah penerima Bantuan Orang Tua sebanyak RM200 sebulan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat,” katanya.