Thursday, February 23, 2012

Yahya Sulong masuk ICU

AMPANG: Nasib pelakon veteran, Datuk Yahya Sulong, 84, atau Pak Ya yang kini terlantar di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Ampang mendapat perhatian Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dan Pemuda Umno Malaysia yang berkunjung menghulurkan sumbangan ihsan di sini, semalam.

Pelakon yang nama sebenarnya Yahya Loong dimasukkan ke Hospital Ampang sejak petang Isnin lalu selepas terjatuh dalam bilik air. Dia dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur oleh isterinya, Datin Alisah Ali, 65, dengan bantuan jiran, sebelum dipindahkan ke Hospital Ampang. Menurut isterinya, selepas mendapati suaminya senyap dalam bilik air kira-kira 10 minit ketika membuang air besar, dia membuka pintu dan mendapati suaminya yang sememangnya uzur terkulai dipercayai menghadapi kesukaran bernafas.


Bagaimanapun keadaan di dalam bilik air ketika itu tidak berselerak. “Doktor belum dapat mengesahkan penyakit sebenar suami, namun keadaannya stabil,” katanya yang menetap di Bandar Baru Sentul.

Selain berlakon, Yahya juga pernah dikenali sebagai pemain drum sekitar 1970-an dan sering mengadakan persembahan pentas. Sumbangan untuk pelakon yang sudah membintangi 20 filem antaranya Gila-Gila dan Da Di Du ini disampaikan Presiden Karyawan, Datuk Freddie Fernandez, Pemangku Timbalan Presiden Seniman, Zed Zaidi dan Pengerusi Biro Kebudayaan dan Kesenian, Pemuda Umno, Jamawi Jaafar. Sumber hospital memberitahu, Yahya menghadapi masalah paru-paru dan keadaannya stabil.


myMetro | Yahya Sulong masuk ICU:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment