Tuesday, April 10, 2012

Bapa Altantuya kata kematian anaknya ada kaitan dengan kes Scorpene



April 10, 2012
Dr Setev Shaaribu ketika berjumpaan pemberita di Petaling Jaya, 10 April, 2012. — Foto Jack Ooi
PETALING JAYA, 10 April — Dr Setev Shaariibuu telah menawarkan dirinya sebagai saksi berhubung kes siasatan pembelian kapal selam Scorpene yang disiasat pihak berkuasa Perancis dan mendakwa kematian anaknya mempunyai hubung kait dengan kes tersebut.
Bapa kepada model Mongolia yang dibunuh Altantuya Shaariibuu itu berkata hari ini, testimoninya akan berupaya “menghubungkan kaitan” kematian anaknya dan kes Scorpene yang akan didengar di mahkamah di Perancis.
“Beliau (Shariibuu) tahu terdapatnya kaitan antara kes di Perancis itu dan kes pembunuhan anaknya, dan akan membantu menyelesaikan kes tersebut.
“Sekiranya beliau memberikan keterangan di mahkamah, beliau akan memberikan maklumat lanjut,” kata usahawan Mongolia Tsoggerel Och, yang merupakan jurubahasa Shariibuu.
Shaaribuu turut ditemani oleh Pengarah Suaran Cynthia Gabriel.
“Kami sedia maklum siasatan sedang dijalankan di Perancis bukan berkenaan pembunuhan, tapi ada kaitan terhadap rasuah Perdana Menteri sekarang (Datuk Seri) Najib (Razak) dan rakannya di Perancis,” kata Gabriel.
Menurutnya, Suaram akan mengemukakan saksi-saksi terlibat untuk dihantar ke mahkamah Perancis dan Shariibuu akan menjadi salah seorang daripadanya,

No comments:

Post a Comment