Thursday, May 10, 2012

Pelajar UiTM: Lelaki tendang polis bukan saya

Pelajar UiTM: Lelaki tendang polis bukan saya - Nasional - Sinar Harian:


Pelajar UiTM: Lelaki tendang polis bukan saya
Khalid Ismath (tengah)
PETALING JAYA - Pelajar jurusan undang-undang Universiti Teknologi Mara (UiTM), Khalid Ismath, 22, menafikan gambar seorang individu menendang anggota polis trafik yang disiarkan dua akhbar harian baru-baru ini adalah beliau.
Khalid berkata, beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar-akhbar terbabit dalam masa terdekat. katanya pemberita di pejabat Lawyer of Liberty, di sini, sebentar tadi.

"Pada ketika itu saya tidak pernah memiliki atau memakai pakaian seperti ini, dan sepanjang hidup saya tidak pernah memakai pakaian seperti itu. 

"Kalau kita tengok pun kalau orang yang waras tengok secara jelas berbeza dari segi warna rambut, warna kulit dan sebagainya," katanya kepada pemberita pada sidang media di pejabat Laywer of Liberty di sini, petang ini.

Khalid juga merasa teraniaya apabila pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) secara tiba-tiba menahan beliau di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur.

"Ketika itu saya hadir (ke IPK Kuala Lumpur) dengan kerelaan diri saya untuk membantu polis dan menunjukkan bukti kepada mereka bahawa pada ketika itu saya memakai pakaian lain.

"Tetapi media arus perdana begitu rancak memaparkan kononnya saya adalah seorang yang ganas dan ini mencemarkan imej saya sebagai seorang mahasiswa," katanya yang juga Timbalan Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen. 

Khalid ditahan polis sebaik tiba di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur 5 Mei lalu yang hadir untuk direkodkan percakapan berhubung tulisannya pada laman sosial Facebook miliknya, yang dikatakan menyokong tindakan supaya semua anggota polis dibunuh.

Beliau juga turut ditahan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan iaitu sengaja mendatangkan kecederaan dan Seksyen 440 Kanun Keseksaan kerana melakukan perbuatan khianat ketika rusuhan serta memusnahkan harta benda sewaktu menyertai perhimpunan Bersih 3.0, 28 April lalu.

Beliau dibebaskan 6 Mei lalu setelah majistret menolak permohonan polis untuk meremannya selama empat hari dan dibebaskan dengan jaminan polis.

"Saya telah berbincang dengan peguam bahawa saya tidak akan teragak-agak mengambil tindakan menyaman media arus perdana dalam masa terdekat yang terus memaparkan berita yang tidak benar ini yang telah mencemarkan nama baik keluarga saya," katanya.

No comments:

Post a Comment