Wednesday, June 13, 2012

Puluhan ribu protes Presiden Rusia

Puluhan ribu protes Presiden Rusia
Puluhan ribu membanjiri di jalan-jalan utama di Moscow memprotes
kepimpinan Presiden Vladimir Putin. - Foto EPA
MOSCOW - Puluhan ribu rakyat Rusia membanjiri jalan-jalan utama bandar raya ini hari ini sebagai tanda protes pertama terhadap kepimpinan Presiden Vladimir Putin sejak disahkan menerajui kembali negara bulan lalu.

Sejak menjadi Presiden yang ketiga, Putin menunjukkan ketegasannya terhadap kumpulan pembangkang termasuk menandatangani satu perlembagaan baru pada minggu lalu yang memperkenalkan denda-denda berat ke atas sesiapa yang menyertai perhimpunan tidak sah.

Kelmarin, sekumpulan polis bertindak merampas komputer, telefon bimbit dan beberapa barangan peribadi milik pemimpin pembangkang di kediaman mereka.

Dalam tempoh kurang sejam perhimpunan menentang Putin berlaku, pemimpin pembangkang telah disoal siasat oleh polis, sekali gus tindakan itu dilihat cubaan menakut-nakutkan mereka yang menyertai protes.

Bagaimanapun, bantahan yang dilancarkan pembangkang Rusia itu mendapat kelulusan pihak berkuasa tetapi sebarang anjakan dari lokasi dan masa bakal mencetuskan tindakan keras oleh polis.

Bulan lalu, perhimpunan menentang Putin berakhir dengan pertempuran hebat antara polis dan penunjuk perasaan dan beberapa aktivis pembangkang berkata keganasan yang timbul adalah disebabkan provokasi samseng-samseng pro-Kremlin selain pihak berkuasa turut menyerbu kediaman pemimpin berhaluan kiri serta menyoal siasat mereka yang dikaitkan dengan bantahan itu.

No comments:

Post a Comment