Tuesday, June 19, 2012

Sejarah Syiah

Sejarah Syiah
Sejarah Syiah
Asal usul Syiah itu sendiri masih tidak jelas, dengan pandangan berbeza diberikan pelbagai pihak. Antara pandangan akademik, termasuk dari Barat adalah Syiah itu merupakan gerakan politik yang terbentuk semasa zaman Khalifah Usman bin Affan RA.

Ia dikatakan pergerakan politik yang menyokong kepimpinan Khalifah Ali bin Abi Talib, iaitu sepupu Nabi Muhammad SAW dan kaum keluarga Ali.
Satu lagi versi asal usul Syiah yang diceritakan adalah ia merupakan ajaran agama dibawa oleh seorang pendita (Rabbi) Yahudi, Abdulah bin Saba’ pada zaman Khalifah Usman.

Abdulah bin Saba’ dikatakan memeluk Islam secara berpura-pura untuk memecahbelahkan umat Islam dari dalam. Sejarah menceritakan Abdulah bin Saba’ adalah orang pertama yang mengkafirkan Abu Bakar, Umar dan Usman dan tidak mengiktiraf kekhalifahan mereka.

Syiah mempunyai beberapa aliran, tetapi aliran terbesar, dan didakwa mempunyai ramai golongan pelampau adalah aliran Imamiyyah. Golongan ini dikatakan terlalu memuja Imam Dua Belas sehingga mengangkat kedudukan mereka lebih tinggi daripada nabi.

No comments:

Post a Comment