Sunday, July 8, 2012

Hamas: Bongkar Dalang Pembunuhan Arafat


Izzat Rashiq, Anggota Biro Politik Hamas menegaskan bahawa penglibatan Israel dalam pembunuhan Allahyarham Presiden Arafat tidak boleh dibantah, tetapi harus terus diinvestigasi untuk mengungkap cara yang digunakan, dan eksekutornya.

Dalam kenyataan di rangkaian facebook, Rabu (4/7) Rashiq menuding entiti Israel bertanggungjawab atas pembunuhan Allahyarham Presiden Yaser Arafat. Menurutnya, Israel adalah pihak pembunuh syahid Yaser Arafat, dan itu tidak boleh dibantah. Yang harus diinvesitasi selanjutnya adalah alat yang digunakan dan pihak eksekutornya guna mengungkap semua butiran.

Ia menambah, apakah Arafat dibunuh menggunakan racun yang dibuat di makmal Israel atau dengan gas beracun yang dibuat di pemasangan nuklearnya atau lain? Banyak cara dan sarana untuk membunuh, namun tangah jahat zionis tetap satu, katanya.

Siasatan Al-Jazeera yang berlangsung selama 9 bulan mengungkap adanya zat polonium beracun di barang-barang peribadi Presiden Yaser Arafat yang digunakannya beberapa waktu sebelum kematiannya, hal itu diketahui setelah dilakukan pemeriksaan di lab Switzerland.

Dalam laporan yang disiarkan Selasa (3/7) Al-Jazeera mengungkap penyiasatan perubatan seputar kematian Arafat, analisis mengungkap bahawa pakaian, berus gigi dan topi beliau mengandung zat polonium dalam jumlah yang besar, zat ini sangat langka dan sangat beracun.

Tokoh Hamas, Sholah Bardawil menyeru pentingnya melakukan penyiasatan serius dalam peristiwa syahidnya Presiden Yaser Arafat, yang mulai nampak jelas peristiwa tersebut telah dirancang dan bukan kematian biasa.

Sementara itu Palestin mengapresiasi upaya TV Al-Jazeera yang mengungkap peristiwa kematian Yaser Arafat kerana racun polonium, peranan Pihak Berkuasa sangat ditunggu untuk mengungkap hakikat penting ini.

Dalam keluaran yang diterima Pusat Maklumat Palestin, Rabu (4/7) menjelaskan pentingnya usaha penyiasatan persoalan ini supaya boleh mengungkap penyebab kematiannya dan mengheret pelaku yang terlibat dalam masalah ini.
 

No comments:

Post a Comment