Monday, July 23, 2012

Pendedahan Perjanjian Pajakan antara Felda dengan FGVH



Orang tuduh saya buat fitnah bila saya dedah penyelewengan Isa Samad. Jangan buat dosa dalam bulan ramadhan ni, kata mereka pada saya. Dokumen yang saya dedah bukan rekaan saya, ini butiran yang dikeluarkan dari Bahagian Kewangan HQ Felda. Kalau tak percaya terpulanglah...

Ini pula antara kandungan Perjanjian Pajakan antara Felda dengan FGVH:-

Selepas penyenaraian, pendapatan Felda hanya-

1. Bayaran Pajakan Tetap berjumlah RM 251 juta setahun
2. 15% Keuntungan Operasi Pertanian RM 257 juta setahun
PENDAPATAN TAHUNAN RM 508 juta setahun

Bayaran pajakan tetap adalah dari Tanah Felda Plantation seluas 360,000 hektar yang ditanam kelapa sawit di 150 ladang seluruh negara. Pendapatan kasar Felda Plantation ialah RM 2 bilion setahun. FGVH memajak tanah ini selama 99 tahun dengan bayaran hanya RM251 juta sahaja. Bayangkan Felda kehilangan pendapatan hampir 85 % setahun!

15% daripada keuntungan Operasi Pertanian setiap tahun pula diambil kira menerusi harga pasaran Minyak Sawit Mentah(MSM) pada kadar RM 2900 setan metrik. 

Ertinya, pendapatan Felda hanya tinggal RM 508 juta setahun selepas penyenaraian FGVH di Bursa Msia. Sebelum ini pendapatan tahunan Felda RM2.4 bilion. Untuk pengetahuan, Felda perlukan RM 1.9 bilion setahun utk perbelanjaannya. 

Apa yang saya nak tekankan di sini, sumber mana Felda nak perolehi dengan defisit hampir RM 1.4 bilion setahun?
Boleh ke menggunakan hujah, tanggungjawab kerajaan le nak sediakan bajet....

Siri berikutnya, saya akan dedah secara lebih terperinci buat tatapan rakan FB saya...

No comments:

Post a Comment