Monday, July 9, 2012

Wanita Muslim Dipaksa Melepas Jilbab di Penjara St Louis Amerika


Basra Noor, 23 tahun, merasa dilanggar haknya setelah seorang pegawai polis di St Louis dan warden penjara memaksa dia melepas jilbabnya, setelah penangkapannya kerana melakukan kesalahan undang-undang.

Dewan Hubungan Amerika-Islam cabang St Louis (CAIR-St Louis) menyeru kepada penjara St Louis County Jail di Clayton, Mo, untuk memberikan di hak keagamaan untuk banduan Muslim yang memakai tudung.

CAIR-St Louis membuat permintaan itu selepas seorang wanita Muslim yang dipenjara baru-baru ini selama beberapa jam kerana belum membayar tiket lalu lintas melaporkan bahawa warden penjara memaksa dia melepas jilbabnya. Pegawai itu diduga mengatakan kepada perempuan tersebut: "Lepaskan tudung atau kami akan melepasnya untukmu."

"Hak Agama tidak harus berakhir di pintu penjara," kata Pengarah Eksekutif CAIR-St. Louis Faizan Syed. "Dengan niat baik di semua sisi, penyelesaian dapat dicapai dengan mempertahankan hak-hak agama secara berperlembagaan dilindungi serta keselamatan yang sah dan keperluan keselamatan."

Syed mencatat bahawa Mahkamah Agung AS baru-baru ini menolak untuk membatalkan keputusan mahkamah rendah yang mengatakan seorang wanita Muslim "mempunyai hak untuk mengenakan tudung kecuali warden boleh menunjukkan bahawa hal itu berisiko keselamatan. (Fq / prnews)

18/04/2012

No comments:

Post a Comment