Saturday, September 22, 2012

Bayi bersisik berkurung dalam rumah

TASEK GELUGOR: Seorang bayi lelaki terpaksa berkurung dalam rumah sejak dilahirkan berikutan penyakit kulit dihidapinya yang menyebabkan dia berasa gatal selain kulit bertukar kemerahan jika terkena cahaya matahari.
Selain itu, kulit Mohd Adam Qayyum Mohd Shahidan, setahun lima bulan juga kelihatan bersisik dan mudah tertanggal jika digaru serta lebih teruk jika terdedah kepada cuaca panas.

Ibunya, Norzalina Ramli, 26, dari Permatang Binjai di sini, berkata berikutan penyakit dihidapi, anak bongsunya itu sering merengek kesakitan apabila kulit pada tubuhnya kering dan menggelupas, malah ada ketikanya berdarah apabila digaru.

Menurutnya, penyakit anak lelakinya itu dikesan sebaik dilahirkan apabila kulitnya kering dan bersisik tidak seperti bayi lain.

“Ketika dilahirkan kulitnya kelihatan kering tidak seperti bayi lain manakala bahagian sendi pada tangan, kaki serta anggota lain kerap berdarah dan perlu disapu pelembap setiap masa.

“Keadaan bertambah teruk jika cuaca panas kerana kulitnya yang kering berpeluh serta menyukarkan pergerakannya menyebabkan saya terpaksa menjaganya setiap masa,” katanya ditemui di sini, semalam.


Difahamkan, Mohd Adam Qayyum menghidap penyakit ‘colodium baby’ dan doktor pakar menasihatkan keluarganya bersabar kerana penyakit berkenaan agak sukar untuk diubati.

Norzalina yang bekerja sebagai kerani di sebuah sekolah di Mak Mandin, Butterworth berkata, sebagai seorang ibu dia tidak sanggup melihat keadaan anaknya itu berterusan dan sudah melakukan pelbagai usaha termasuk membawanya berjumpa pengamal perubatan tradisional, namun belum berhasil.

“Saya harap ada pihak tampil membantu mengubati penyakit anak saya sama ada cara moden atau tradisional,” katanya.

Katanya, pendapatan suami, Mohd Shahidan Mohd Radzi, 28, sebagai operator kilang hanya sekadar cukup menyara mereka sekeluarga.

Orang ramai yang ingin membantu mengubati penyakit Mohd Adam Qayyum boleh menghubungi Norzalina 012-4387165 atau mengunjungi rumah keluarganya di No 1, Permatang Binjai, Tasek Gelugor.

No comments:

Post a Comment