Sunday, September 30, 2012

Iran kutuk AS keluarkan kumpulan militan daripada senarai pengganas



PARIS: Iran hari ini mengutuk keras pentadbiran Amerika Syarikat (AS), Barrack Obama kerana mengelurkan kumpulan militan Iran yang pernah bekerjasama dengan Saddam Husseon daripada senarai pengganas.

Kerajaan Iran menyifatkan tindakan terbaru AS itu sebagai pilih kasih kerana banyak bukti menunjukkan Kumpulan Mujahedeen-e-Khalq (MEK) terbabit dalam kegiatan pengganas. MEK bermula dengan perjuangan gerila menentang Shah Mohammed Reza Pahlavi, membantu menjatuhkan pentadbiran monarki pada 1979 sebelum bertindak menyebelahi kepimpinanan utama Republik Islam, Ayatollah Ruhollah Khomeini.
Mereka kemudian bersama berjuang dengan tentera rejim Saddam pada 1980-an selama lapan tahun dalam Perang Iran-Iraq tetapi meletakkan senjata ketika penaklukan AS di Iraq pada 2003.

Jabatan Negara AS pada Jumaat lalu mengeluarkan MEK daripada senarai rangkaian pengganas dan ini bermakna semua aset MEK di AS kini tidak lagi disekat.

Rakyat Amerika juga boleh mengadakan hubungan perniagaan dengan organisasi berkenaan.

Semalam, anggota MEK yang beribu pejabat di Paris meraikan pembebasan badan itu daripada senarai pengganas, termasuk mempamerkan anggota mereka yang terbunuh sejak 15 tahun lalu.
Kementerian Luar Iran dalam satu kenyataan hari ini berkata, penarikan balik MEK daripada senarai pengganas adalah satu bentuk penyalahgunaan perundangan dan tanggungjawab Amerika untuk membanteras kegiatan pengganas yang diperakukan mereka kepada dunia.

Stesen televisyen Iran mengkritik keputusan itu dan berkata, AS kini memperakaui 'pengganas yang baik'.

Mereka mendakwa keputusan itu menunjukkan Washington ingin mempergunakan kumpulan berkenaan untuk kempen menentang Tehran. - AP

No comments:

Post a Comment