Wednesday, September 5, 2012

Iraq menerima gelombang terakhir penghantaran tank dari AS


BAGHDAD - Tentera Iraq menerima sembilan unit kereta kebal Abrams M1A1 milik Amerika, proses penghantaran terakhir dari 140 unit yang telah diterima selama dua tahun terakhir, kedutaan besar AS di Baghdad mengatakan dalam sebuah pernyataan pada hari Rabu (29/8/2012 ).

Tank-tank, yang disimpan di kompleks latihan ketenteraan di tenggara ibu negara, merupakan sebahagian daripada usaha Baghdad untuk membina tenteranya, walaupun sejumlah pegawai AS dan Iraq mengakui tidak boleh menjamin keselamatan sempadan negara, wilayah udara, atau perairan maritim mereka.

"Tentera Iraq rasmi menguasai sembilan tank M1A1 di Pusat Latihan Tempur Besmaya, Iraq, pada 27 Ogos," kata kenyataan itu.

Sebanyak 140 kereta kebal dengan bayaran total $, 860 juta itu, $ 804 jutanya dibayar oleh Iraq dengan sisa kos ditanggung oleh AS, menurut Komander Gary Ross, jurucakap Pejabat Kerjasama Keselamatan-Iraq, bahagian dari kedutaan Amerika Syarikat.

Iraq menerima penghantaran kereta kebal pertama pada bulan Ogos 2010.

"Kemampuan tank dan operator mereka 'dipamerkan di kompleks Besmaya pada Rabu (29/8), kata kenyataan itu.

"Latihan ini jelas menggambarkan kemampuan yang terus meningkat dari Angkatan Darat Iraq," kata Komander OSC-I Leftenan Jeneral Robert Caslen.

Kepala Angkatan Darat Iraq kakitangan Leftenan Jeneral Babaker Zebari telah terus-menerus mengatakan bahawa tentera negara itu tidak akan dapat sepenuhnya mengekalkan keamanan wilayahnya hingga 2020, meskipun para pegawai AS dan Iraq berkeras angkatan tentera dan polis mampu menjaga keselamatan dalam negeri.

Baghdad telah membuat $ 12 bilion pengambilalihan tentera dari AS, yang pasukannya ditarik keluar dari Iraq pada bulan Disember tahun lalu. Jumlah ini termasuk pembelian 36 pesawat pejuang F-16.

No comments:

Post a Comment