Wednesday, September 5, 2012

Surat "curhat" warga muslim Syria kepada presiden Mesir Muhammad Mursi




DIER EZUR (Arrahmah.com) - Siaran TV Mesir dan Iran memperlihatkan Muhammad Mursi berpelukan mesra dan bercakap ceria dengan Ahmadinejat. Lawatan presiden baru Mesir ke Tehran dalam rangka menghadiri Sidang Kemuncak Non-Blok itu mengundang pelbagai tanggapan dari pelbagai pihak. Seorang warga Syria mendedahkan suara hatinya melalui sebuah surat kepada presiden Mursi. Surat itu dimuatkan oleh laman web Islam Dier Ezur pada Rabu (29/8/2012). Berikut ini terjemahan surat tersebut.


(Penduduk daerah Az-Zabadani, daerah pinggiran Damsyik mengangkat risalah protes bertulis: Presiden Muhammad Mursi ... di Mesir

Aku mendengar perkataan ... aku mempercayaimu

Aku melihat perbuatanmu ... aku heran padamu ")

Surat dari seorang warga negara Syria kepada presiden Mesir, Muhammad Mursi

Dari seorang warga Syria yang merasa sakit atas derita yang dialami oleh putra-putra bangsanya, namun bangga dengan fenomena kepahlawanan mereka ... kepada presiden negara Arab terbesar, Muhammad Mursi

Semoga keselamatan sentiasa Allah limpahkan kepada bangsaku yang terluka ... semoga rahmat Allah sentiasa dilimpahkan kepada para syuhada'nya ... dan semoga berkat Allah dilimpahkan kepada orang-orang yang teguh berjuang di antara mereka hingga mereka meraih kemenangan, meskipun orang-orang yang dekat melalaikan mereka dan orang-orang yang jauh berkonspirasi atas mereka ...

Amma ba'du ...

Saya mendengar anda, wahai bapak presiden, sebelum dilakukan pemilihan umum presiden, anda mengatakan tidak akan menyambut kedatangan duta besar Iran disebabkan sikap Iran atas krisis di Syria.

Tentu saja saya gembira kerana saya menyangka bahawa pada akhirnya ada orang yang mahu memenangi hati dan akhlak atas kepentingan-kepentingan politik yang sempit. Sedikit pun saya tidak pernah menyangka, wahai bapak Presiden, jika kunjungan luar negeri pertama anda kepada negara non-Arab justru ke negara Iran!

Sekarang, apakah ada seseorang yang akan mencela saya jika saya menuduh anda sebagai seorang munafik dan pembohong ... seorang yang mempermainkan perasaan para pengundi di Mesir yang bersimpati kepada revolusi rakyat Syria??? ... Saya kira tidak akan ada!!!

Wahai Presiden Mursi ... orang-orang di Iran yang anda peluk dengan hangat dan anda tertawa mesra di depan wajah mereka ... mereka bukan hanya seperti anda yang diam saja atas pembunuhan terhadap kami ... bahkan mereka adalah orang-orang yang membunuh kami ... tangan-tangan yang anda genggam erat apabila berjabat tangan dengan anda itu, adalah tangan-tangan yang juga menanda tangani perintah-perintah pembunuhan terhadap kami, dengan cara menghantar senjata dan tenaga pejuang ... tangan-tangan itu pula yang melepaskan tembakan kepada kepala anak-anak kami dan isteri- isteri kami, wahai bapak Presiden ...

Wahai bapak presiden Mursi, belumkah anda mendengar --- sedangkan anda adalah orang yang mengangkat slogan kempen "Islam adalah penyelesaian" --- bahawa Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa salam telah bersabda,

مثل المؤمنين في توادهم, وتراحمهم, وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى

"Perumpaan kaum beriman dalam hal saling mencintai, saling menyayangi dan saling menyantuni di antara sesama mereka adalah seperti satu tubuh. Jika salah satu anggota tubuh sakit, maka seluruh anggota tubuh yang lain ikut merasakan sakit dengan tidak dapat tidur malam dan demam panas." (HR. Bukhari dan Muslim)

Apakah anggota badan anda ikut mengaduh dan merasakan sakit atas derita yang kami alami di Syria??? Ataukah mereka (rejim Syiah Iran, pent) telah memaklumkan kepada anda bahawa penduduk daraya adalah para penganut agama Sikh ... bahawa penduduk Harrak adalah para penganut agama Budha ... dan bahawa penduduk Ekzaz adalah para penganut agama shabiah?

Bagi kami, wahai presiden Mursi, sama sekali tidak ada bezanya antara Husni (Laa) Mubarak yang memberi izin penghantaran senjata kepada Israel untuk menyerang (penduduk muslim) Gaza ... dengan anda, apabila anda memberi izin penghantaran senjata kepada rejim kami yang jahat guna membantai rakyat di Idlib, Alepo dan pinggir Damsyik ... oleh kerana itu janganlah meminta kepada kami untuk menghormati anda melebihi penghormatan kami kepada Husni (Laa) Mubarak ...

Selamanya saya memahami bahawa anda, wahai Presiden, pada akhirnya hanyalah seorang ahli politik, mencari apa yang menurut anda membawa maslahat ... namun seringkali politik bercampur baur dengan kekotoran ... oleh kerana itu saya nasihatkan kepada anda, janganlah anda melakukannya dengan atas nama Islam, sebab Islam berlepas diri dari perbuatan anda ...

Saya boleh memahami bahawa anda mempunyai banyak pertimbangan yang mendorong anda untuk melakukan lawatan (ke Iran) ini ... maka mohonlah anda juga memahami bahawa saya tidak mempunyai pertimbangan apa-apa untuk mengatakan: "Go to hell!"
 —

No comments:

Post a Comment