Thursday, September 20, 2012

Pembuat filem anti-Islam tipu semua



20/09/2012 - 05:33:43 AM Cetak Emel Kawan
   
California: Seorang aktivis Koptik Kristian Amerika Syarikat mendedahkan ditipu produser filem anti-Islam mengenai kandungan sebenar produksi berkenaan yang mencetuskan bantahan di seluruh dunia.

Studio televisyen milik Joseph Nassralla di California digunakan Nakoula Basseley Nakoula membuat filem Innocence of Muslims. Nassralla jadi mangsa
Dalam kenyataan dalam blog, Nassralla, pengasas kumpulan Media for Christ, berkata beliau menjadi mangsa ketika ini selepas Nakoula mengubah kandungan filem itu.

Nassralla berkata, dia dihubungi tahun lalu oleh Nakoula yang memberitahu rancangan membuat program penindasan Kristian di Mesir.

Dalam satu kenyataan, Nassralla berkata, dia diberitahu Nakoula, filem itu akan diberi nama Desert Warrior dan menceritakan budaya penduduk padang pasir.
Nakoula mengubah filem itu tanpa memberitahu orang lain, kata Nasralla.
Di Kaherah, ketua pendakwa raya Mesir mengeluarkan waran tangkap ke atas tujuh warga Koptik Kristian Mesir dan seorang paderi Amerika untuk dibicarakan kerana terbabit dalam pembikinan filem anti-Islam itu.

Mereka dituduh menjejaskan perpaduan negara, menghina dan menyerang Islam secara terbuka serta menyebarkan maklumat palsu dan boleh dihukum mati jika didapati bersalah.

Tarikh bicara tidak ditetapkan dan kes sudah dipindahkan kepada mahkamah jenayah.

Antara dituduh Nakoula, Morris Sadek yang tinggal di Amerika dan paderi Florida, Terry Jones yang diminta mempromosi video itu.

Di Colombo, beratus-ratus penduduk Islam Sri Lanka membantah filem itu dan menuntut mereka yang terbabit menghasilkannya supaya digantung.

Di Islamabad, beratus-ratus peguam yang membantah filem itu merempuh masuk satu kawasan menempatkan kedutaan Amerika dan wakil diplomatik lain menyebabkan Amerika menutup konsulatnya, langkah sama turut diambil di Indonesia.

Reuters

No comments:

Post a Comment