Sunday, September 16, 2012

Ramai berbual sambil memandu



 
London: Lebih dua daripada lima pemandu berbual menggunakan telefon bimbit meskipun perbuatan itu salah di sisi undang-undang, menurut kaji selidik.

Malah, ada yang sempat mengambil gambar ketika lalu di lokasi kemalangan, lapor kaji selidik terbaru. Daripada 42 peratus yang berbual dengan telefon bimbit ketika memandu, 60 peratus pemandu mengakui menyebabkan mereka cuai.
Selain itu, hampir 74 peratus daripada 21,000 pemandu yang terbabit dalam tinjauan, berkata mereka lihat orang lain berbual menggunakan telefon bimbit dalam kebanyakan keadaan.

Lebih mengejutkan, 25 peratus responden mengakui menggunakan telefon bimbit dalam setiap perjalanan, lapor kaji selidik AA/Populus.

Selain itu, kira-kira 20 peratus pula mengakui menggunakan telefon bimbit untuk menghantar teks, empat peratus memeriksa emel, 2 peratus menghantar emel ketika memandu.

Sementara itu, dua peratus membaca Twitter atau Facebook ketika memandu dan satu peratus sempat menghantar tweet ketika memandu.
Rakam kemalangan

Polis di Northamptonshire merekodkan 80 pemandu menggunakan telefon bimbit atau kamera untuk merakam ketika lalu di lokasi kemalangan.

Perbuatan itu disedari ketika anggota penyelamat cuba menyelamat seorang pemandu berusia 21 tahun yang terperangkap dalam traknya bulan lalu di lebuh raya M1.

Presiden AA, Edmund King berkata: “Pemandu perlu beri perhatian kepada pemanduan bukannya cuai disebabkan teknologi digital.

“Penyelidikan kami menunjukkan ada pemandu menggunakan ‘smart phones’ untuk berbual ketika memandu.

“Bagaimanapun, bukan sesuatu yang bijak bagi seseorang itu berbual, menghantar teks atau tweet ketika memandu,” katanya
Agensi

No comments:

Post a Comment