Tuesday, November 6, 2012

60 geng ganas dikenal pasti




         
MANILA: Polis Filipina mengenal pasti kira-kira 60 “kumpulan tentera persendirian” yang mungkin menggunakan keganasan untuk mempengaruhi pilihan raya umum yang akan diadakan tahun depan, kata pegawai, semalam.

Pengikut ahli politik yang bersenjata telah lama menjadi masalah utama ketika pilihan raya, di mana mereka melakukan jenayah seperti pembunuhan beramai-ramai yang berlaku pada 2009 di mana 58 orang terbunuh untuk mempertahankan kepentingan keluarga yang berkuasa.
Jurucakap Polis Nasional, Ketua Superintendan Generoso Cerbo berkata, polis perisik mengenal pasti 60 “kumpulan bersenjata persendirian” di beberapa tempat di negara ini.

“Sebaik saja kami dapat mengesahkannya, semua unit akan dikerah untuk menghapuskan mereka,” katanya.


Generoso berkata, inisiatif itu merupakan sebahagian usaha polis untuk memastikan keselamatan pilihan raya tempatan dan legislatif pada Mei 2013.


Kajian yang dilakukan oleh Polis Nasional pada 2010 mendapati, 112 kumpulan bersenjata persendirian daripada yang kecil hingga yang mempunyai beratus-ratus anggota, terdapat di sekitar Filipina.

Generoso berkata, polis melakukan kiraan terbaru kerana sebahagian daripada kumpulan itu berpecah sementara yang lain bubar secara sukarela.

Anggota kumpulan itu ada di kalangan anggota militan yang menyokong kerajaan, pemberontak, anggota polis, tentera atau penyangak yang membantu ahli politik dapat mengekalkan kekuasaan mereka.

Antara yang dilakukan adalah menakutkan calon pesaing, pengundi atau merosakkan pengiraan undi.

Dalam satu kejadian keganasan yang melibatkan tentera persendirian, 58 orang dibunuh oleh pengikut keluarga berpengaruh pada di selatan Filipina untuk mengelakkan calon pesaing daripada bertanding. - AFP

No comments:

Post a Comment