Tuesday, November 6, 2012

Ramai wanita Teluk tak subur


Dubai: Sindrom Ovari Polisistik (PCOS) dikatakan menjadi punca ketidaksuburan di kalangan wanita dan lebih 50 peratus wanita di rantau ini memilikinya.

Berdasarkan satu kajian oleh Pusat Kesuburan & Ginekologi Dubai, terhadap wanita yang mendapat rundingan di pusat berkenaan kerana masalah hamil, lebih 60 peratus didapati menghidap PCOS.
“Ia adalah punca kepada masalah tidak subur di kalangan wanita,” kata perunding Obstetrik dan Ginekologi di pusat berkenaan, Dr Mohamed ElKalyoubi.

Walaupun tidak membimbangkan, ia amat menarik untuk membandingkan bilangan mereka di negara lain.

Telur matang terkumpul


Dalam PCOS, telur matang pada seseorang wanita tidak dikeluarkan dari ovari sebaliknya ia terkumpul di dalam ovari dan menyebabkan cysts. Selepas beberapa lama rantaian cysts terbentuk dan menyebabkan ‘polisistik’.

Kemungkinan untuk membentuk PCOS adalah satu bagi seseorang wanita yang mewarisinya. Tetapi peluang untuk membentuknya adalah bergantung kepada persekitaran. Rantau Teluk adalah contoh persekitaran, kata Mohamed.
“Jika anda melihat di Eropah, kadar kelazimannya adalah lima peratus. Di rantau Teluk ia adalah membabitkan 50 peratus,” kata doktor terbabit.

Ia tidak mengatakan bahawa semua wanita didapati menghadapi PCOS tidak subur. Ia adalah dalam bentuk ringan dan agresif yang akan membawa kepada pelbagai simptom berbeza.

Bagaimanapun, ketidaksuburan bukan satu daripada kesan kemungkinan, diabetes, tekanan darah tinggi dan lebihan berat badan adalah kesan utama kepada penyakit itu. Dalam kes yang lebih serius ia boleh membawa kepada kanser ovari.

Amalan diet tak sihat


“Menjadi terlalu gemuk adalah satu daripada penyumbang dan masalah biasa di Teluk. Kebanyakan penduduk tidak mempunyai diet yang sihat, mereka makan banyak makanan ringan dan mengambil minuman manis. Selain itu, kurang bersenam juga adalah satu daripada ciri-ciri penduduk di rantau ini.

“Biasanya wanita akan menyedari perubahan dalam pusingan haid mereka di mana kiraan biasa adalah 11 hingga 12 kali dalam setahun, tetapi wanita yang memiliki PCOS hanya memiliki dua atau tiga,” kata Keya Shivadey, Pakar
di Pusat Perubatan Aster. - Agensi

No comments:

Post a Comment