Thursday, November 15, 2012

Komander kanan AS 'mangsa' baru skandal bekas ketua CIA?


David Petraeus
David Petraeus, orang kanan yang mengetuai agensi risikan terbesar Amerika Syarikat, meletakkan jawatan sebagai Pengarah Agensi Risikan Pusat (CIA)
WASHINGTON – Skandal yang membawa kepada peletakan jawatan  David Petraeus sebagai Pengarah Agensi Perisikan Pusat (CIA) minggu lalu, kini turut menggoyah kedudukan seorang komander kanan angkatan tentera negara itu.

Pegawai itu kini menjadi sasaran siasatan pihak berkuasa.

Jeneral John Allen disiasat oleh Jabatan Petahanan kerana dipercayai menghantar satu e-mel yang tidak sesuai kepada Jill Kelley, wanita yang membuat aduan berhubung e-mel berbaur aib daripada kekasih David Petraeus.

Sehubungan itu, Presiden Barack Obama turut mengarahkan pencalonan Allen untuk menjadi komander tertinggi Nato ditangguhkan sementara menunggu hasil siasatan.

Obama diberi taklimat mengenai isu itu semalam, lapor CNN.

Menurut Jabatan Pertahanan, beliau akan kekal dengan jawatannya sebagai Komander AS dan tentera bersekutu Afganistan sementara menunggu pengesahan Senat.

Seorang pegawai kanan Jabatan Pertahanan turut berkata Allen menafikan sebarang salah laku.

Siasatan turut memanggil beberapa orang yang lain bagi membantu siasatan dan persoalan yang ditimbulkan pegawai Kongres. Kongres tidak diberitahu lebih awal berhubung siasatan FBI yang membongkar skandal melibatkan Petraeus dan Broadwell.

Skandal Petraeus ini turut dibimbangi boleh mengancam keselamatan negara termasuk wujud kebimbangan kekasihnya itu mampu mengakses data-data penting negara dalam komputer peribadinya.

Petraeus merupakan orang kanan yang mengetuai agensi risikan terbesar AS,  meletakkan jawatan sebagai CIA Jumaat lalu  atas alasan menjalin hubungan sulit dengan seorang wanita, yang didakwa sebelum ini menulis buku tentang dirinya.

No comments:

Post a Comment