Thursday, November 15, 2012

Lelaki iras Arafat



Ramallah: Berpakaian seragam tentera, Salim Smairat, 59, seorang penjual buah dan sayuran di bandar Tebing Barat di sini, berjalan keluar dari rumahnya yang gelap kerana ketiadaan elektrik dan air.

Selepas berhati-hati membetulkan Keffiyeh berwarna hitam-putih, simbol pemimpin bersejarah Palestin Yasser Arafat, beliau pergi bersiar-siar di jalan di Tebing Barat.
Smairat, yang mempunyai wajah benar-benar menyerupai Arafat, mengejutkan ramai pelancong dan penduduk tempatan.

Sejak 2004, tahun ketika Arafat meninggal dunia dalam keadaan misteri, Smairat muncul di jalanan di bandar Tebing Barat sebagai peniru Arafat.

Dari rumah saya yang gelap, saya pergi berjumpa penduduk. Saya merasakan kecintaan mereka terhadap Arafat menerusi saya. Mereka amat menghormati saya, kata Smairat kepada Xinhua.

Peniaga Palestin itu menjadi seorang individu terkenal. Ketika beliau meninjau di seluruh jalanan di sini, Smairat gembira dengan nama barunya Abu Ammar, panggilan timang-timangan Arafat.

Smairat mula memakai Kaffiyeh pada 11 November 2004, apabila Arafat meninggal dunia secara misteri di sebuah hospital tentera berhampiran Paris, Perancis.
Kini saya boleh memakai kaffiyeh tanpa melihat cermin, katanya dengan bangga.

Ramai rakyat Palestin menganggap Arafat seorang pemimpin sukar dicari ganti dan merindui era pemerintahannya ketika berdepan kebuntuan politik terkini dan krisis kewangan.

Punca kematian pemimpin Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) itu masih menjadi misteri.

Julai lalu stesen Al Jazeera melaporkan bahawa ujian oleh Institut Fizik Radiasi Universiti Lausanne di Switzerland menemui bahan polonium pada barang kepunyaan Arafat, sekali gus memberi isyarat bahawa Arafat meninggal dunia akibat diracun.

Pada 9 Julai lalu, Presiden Mahmoud Abbas membenarkan permohonan isteri Arafat untuk menggali kubur suaminya supaya ujian lanjut dijalankan.
Agensi

No comments:

Post a Comment