Wednesday, December 19, 2012

Pendakwa Mesir letak jawatan


Mahmoud, 9, duduk di hadapan ‘Muzium Revolusi’   diabadikan untuk penunjuk perasaan  yang terbunuh ketika kebangkitan rakyat Mesir. Muzium itu ditubuhkan penunjuk perasaan yang menentang Presiden Mohamed Morsi.

Mahmoud, 9, duduk di hadapan ‘Muzium Revolusi’ diabadikan untuk penunjuk perasaan yang terbunuh ketika kebangkitan rakyat Mesir. Muzium itu ditubuhkan penunjuk perasaan yang menentang Presiden Mohamed Morsi.
Kaherah: Pendakwa awam baru Mesir, yang dilantik oleh Presiden Mohamed Morsi bulan lalu, Talaat Ibrahim Abdullah meletak jawatan kelmarin.

Ibrahim mengundurkan diri berikutan kekecohan hakim yang berkata keputusan Morsi November lalu untuk memecat pendakwa ketika itu Abdel Maguid Mahmoud satu serangan kepada kebebasan mereka.
Gantung mogok

Akhbar utama, Al-Ahram, melaporkan peletakan jawatan Ibrahim akan dibentangkan kepada Majlis Perundangan Agung Ahad ini. Hakim kanan yang menentang pelantikannya menggesa anggota kehakiman lain menggantung mogok yang dilancarkan ketika bantahan.

Ramai hakim menyuarakan kemarahan berhubung perintah khas Morsi yang dikeluarkan 22 November lalu untuk meluaskan kuasa dan secara sementara meletakkan beliau mengatasi undang-undang. Perintah khas itu mencetuskan bantahan di seluruh negara dan pertempuran membawa maut antara penyokong dan penentang Mursi.

Morsi memecat Mahmoud pada hari sama cuba untuk menenangkan penunjuk perasaan yang menuntut perbicaraan semula pegawai yang dikatakan terbabit melancarkan keganasan terhadap mereka ketika kebangkitan tahun lalu.

Morsi sudah cuba memecat Mahmoud Oktober lalu untuk menenangkan penunjuk perasaan yang marah dengan pembebasan beberapa pegawai kanan yang dibicarakan berhubung isu itu. Langkah itu mencetuskan bantahan hakim yang berkata presiden sudah melampaui batas dan mengancam kebebasan institusi kehakiman.
Badan perundangan, seperti rakyat Mesir, bercanggah pendapat berhubung undian mengenai Perlembagaan kontroversi dan cara ia dirangka, dengan ramai hakim memulaukan penyeliaan pungutan suara yang bermula 15 November lalu.

Berada dalam landasan

Sementara itu, bantahan baru diadakan di Kaherah semalam berhubung Perlembagaan yang dibentuk sekutu Islam Morsi yang kelihatan berada dalam landasan untuk diterima hujung minggu ini.

Kebanyakan tokoh perundangan juga meningkatkan cabaran terhadap kuasa Morsi dan piagam berkenaan. - Reuters/AFP

No comments:

Post a Comment