Wednesday, February 13, 2013

Bolehkah Agama Islam Dipisahkan dari Politik?


Apabila agama Islam dipisahkan dari perkahwinan, adat Melayu akan mendominasi keputusan. Contohnya, duit hantaran akan menjadi lebih tinggi walhal sebaik-baik perkahwinan adalah duit hantaran yang murah. Akibatnya, pasangan muda berfikir untuk terus hidup dalam kemaksiatan.

Apabila agama Islam dipisahkan dari hubungan suami isteri (kelamin), nafsu serakah akan mendominasi perbuatan. Contohnya, suami terus jimak isteri tanpa membaca doa sedangkan dianjurkan membaca doa supaya anak yang keluar tidak akan dirosakkan oleh syaitan dan patuh pada perintah Allah S.W.T kelak. Akibatnya, anak yang keluar susah dengar cakap dan suka melanggar perintah Allah S.W.T seperti tidak bersolat dan berpuasa. Nauzubillah!

Apabila agama Islam dipisahkan dari politik (mentadbir), maka rasuah, penyelewangan duit rakyat, dan salahguna kuasa berleluasa. Pemimpin tidak rasa bersalah dan berdosa kerana agama telah dipisahkan dari politik. COntohnya, dalam hak rakyat. Rakyat sepatut mendapat RM10 tetapi pemimpin yg mentadbir hanya memberi RM 2 sahaja. Selebihnya, "Aku punya". Akibatnya, ekonomi Islam hancur sepertimana ditulis sejarah empayar Melaka, empayar Islam, empayar Soviet-Union semua hancur berkecai kerana amalan yang tidak sihat ini.

***********

Islam terdapat dua jenis pada zaman sekarang iaitu:

1- Islam pure

Islam yang pure, sumbernya satu sahaja iaitu wahyu dalam al-Quran dan hadis. Manakala, akal berada di bawah wahyu. Apa sahaja wahyu suruh dibuat akan dilakukan tanpa banyak soal. Kemudian akal digunakan untuk memikirkan logiknya. Contohnya, disuruh kita melaksanakan solat,puasa, dan hukum hudud.

2 - Islam patchy-patchy

Islam patchy-patchy bersumberkan tiga benda iaitu wahyu, akal, nafsu. Wahyu tetap menjadi salah satu sumber tetapi ia dicampuradukkan dengan akal serta nafsu. Apabila hukum yg dirasakan sesuai diambil manakala yg tidak selari dengan akal dan nafsu ditinggalkan.Di sini, akal dan nafsu telah mendominasi wahyu. Islam sebagai ad-din tidak lagi boleh dianggap sebagai ad-din kerana ad-din itu sendiri bermaksud “way of life” atau “cara hidup” tetapi sekiranya kita hanya mengambil sebahagian lalu membuang sebahagian yang lain. Masihkah ianya cara hidup Islam? Mungkin sedikit sahaja, sebahagian lagi cara hidup barat iaitu kafir (Sekular)

***********

Realiti di negara kita agama Islam hanyalah '10 sen daripada RM1.00' maksud saya di sini adalah agama Islam hanya diambil 10 percent dari keseluruhan untuk diaplikasi dalam sistem pemerintahan negara.

Lihat gambar di bawah, a picture speaks a thousand words.

A- Pie chart menunjukkan bidang pendidikan, media massa dan undang-undang tidak dicampuri oleh agama. Ini bermakna agama suku dalam bidang pendidikan, media massa dan undang-undang adalah suku. Agama suku politik suku.

B- Pie chart menunjukkan Islam ditengah-tengah dan bidang pendidikan, media massa dan undang-undang adalah di bawah agama Islam. Agama dan politik tidak dipisahkan.

**Politik bermaksud mengurus, mentadbir, menyelia sesuatu perkara contohnya seperti dalam bidang pendidikan, media massa, undang-undang, etc

Sekali lagi, bolehkah agama Islam dipisahkan dari politik?

- abg min
 —

No comments:

Post a Comment