KUALA LIPIS - Majikan yang mengambil upah pekerja dari luar negara seperti Bangladesh dan Indonesia dinasihati supaya telus dan jujur dalam menguruskan pekerja mereka.

Ketua Polis daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan berkata, majikan perlu tahu dan mempelajari asas pengetahuan dalam menguruskan pekerja terutama majikan yang mempunyai ladang persendirian.

Menurutnya, antara perkara yang perlu diambil berat adalah berkaitan gaji, kebebasan bersosial, waktu cuti dan perkara asas lain.

“Ramai pekerja asing ditipu oleh majikan dan agensi mereka. Ada antara majikan menggunakan kekerasan dalam menguruskan pekerja masing-masing.

“Mereka turut tertipu dengan cerita suasana dan cara kerja yang baik di sini walhal ia hanya 'indah khabar dari rupa',” katanya.

Abdul Razak berkata, terdapat agensi yang tidak menerangkan daripada peringkat awal mengenai cara pemberian gaji dan pengurusan waktu kerja.

“Kebanyakan daripada pekerja ini terpedaya dengan gaji yang ditawarkan majikan. Gaji yang mereka terima tidak setimpal dengan kerja yang dilakukan.

“Mereka tidak ada pilihan lain. Hal ini menyebabkan timbul isu negatif membabitkan pekerja asing seperti samun, rompak dan cabul,” katanya.

Abdul Razak berkata,  majikan di negara ini amnya dan Lipis khasnya perlu lebih jujur dan terbuka terhadap pekerja ini dan tidak hanya mementingkan keuntungan semata-mata.