Thursday, March 28, 2013

Mengapa harus bercakap tentang politik?


Sebelum menjawab soalan ini, harus tanya dahulu. Apa itu politik? Rata-rata melihat politik itu sinonim dgn tipu daya, fitnah, saling membenci, saling menuduh. segalanya tipu. politik itu kotor. semuanya mengelirukan.

maka harus dijelaskan terlebih dahulu.. apa itu politik.

Adik2 kakak2 abang2 sekalian.. (dipendekkan cerita) apabila kita bercakap tentang politik,, kita sebenarnye bercakap tentang bagaimana pemimpin2 sedia ada ini, menggunakan kuasanya dalam....mengurus.... :

1) ekonomi negara. 

adakah ia dibagikan secara adil dan saksama? apakah ada unsur2 kezaliman dlm sistem ekonomi negara kita? apakah ada korupsi? apakah ada monopoli yg menyebbkn penindasan terhdp pihak yg lain..? apakah harga barang yg naik secara melambung itu membebankn rakyat marhaen terutama yg miskin..? apakah hasil bumi malaysia ini diguna dgn hemah atau membazir..? apakah pemimpin yg sedia ada ini berjiwa rakyat atau berjiwa pentingkan diri dan kroni ..? 

Dengan ekonomi yg semakin merudum, hutang negara melonjak naik berbillion, kegiatan jenayah pun meningkat mendadak (sbb nak cari duit terdesak)

Penting ke tidak ckp tentang perkara ini? Tentulah penting. 

2) keadaan sosial dan spiritual masyarakat

bagaimana keadaan moraliti masyarakat kita sekarang? apakah semakin berakhlak atau sebaliknya. apakah nilai2 utama yg diajar islam diamalkan? seperti Keadilan, Akhlak Mulia, Tulus, Amanah, Moraliti, saling menghormati dan sebagainya. 

bagaimana akhlak generasi muda kita yg sering disuap dgn hiburan yg tidak bermoral..? semakin indah atau semakin hancur..? bagaimana dgn institusi kekeluargaan di negara ini, semakin baik atau sebaliknya..? bagaimana dgn masalah sosial yg semakin berleluasa ini..? bukankah ini terjadi akibat kelalaian pemimpin yg memegang kuasa yg ternyata mengabaikan tugas mendidik masyarakat (pemimpin itu sendiri tidak bermoral dan tidak amanah)

Lihat saja iklan2, drama2, film di TV, di cinema yg tidak dikawal, byk memaparkan unsur2 tidak bermoral, unsur2 inilah yg byk menyumbang kpd masalah2 sosial di negara ini. Inilah yg byk merosak moraliti dan spiritual masyarakat kita. Ada menteri2 kisah?


Penting ke tidak ckp tentang perkara ini? Tentulah penting.

3) Pendidikan 

apakah ada kaitan antara pendidikan dgn politik..? Tentu sekali. Jika pemimpin yg berkuasa itu seorang yg tidak bermoral dan korup, maka tidak hairanlah sistem pendidikn negara kita pun akan menjadi korup juga. Saluran dana yg seharusnya disalurkn utk menaikkan mutu pendidikan tidak sampai kpd pihak yg berhak. malah, pendidikan itu sendiri dijadikan wadah utk mengaut kekayaan. akibatnya pendidikan yg tujuan asalnya utk mendidik rakyat malaysia kini telah dicemari dgn tangan2 yg tamakkan kuasa. siapa yg merana? anda dan anak2 anda juga

Penting ke tidak ckp tentang perkara ini? Tentulah penting

admin nak tulis panjang lagi tapi dah masuk waktu zohor, jumpa lagi

foto diselit buat tatapan dan renungan semua..

No comments:

Post a Comment