Monday, April 22, 2013

FBI larang doktor paparkan keadaan Tsarnayev


BOSTON - Seorang doktor yang terlibat dalam pengendalian Tamerlan Tsarnayev, pemuda Muslim yang dituduh sebagai suspek letupan bom Boston dan tewas ditembak polis AS, mengatakan bahawa Tamerlan mengalami luka dari kepala sampai kaki ketika ia tiba di rumah sakit, lansir HuffPost pada sabtu (20/4/2013).

Dr David Schoenfeld mengatakan keadaan Tamerlan Tsarnayev (26) sangat kritikal, kehilangan banyak darah, dan mengalami begitu banyak luka yang menembus ketika ia tiba di Beth Israel Deaconess Medical Center pada Jumat (19/4) pagi.

Ia tak mampu bertahan dan akhirnya dikhabarkan meninggal dunia. Dengan banyaknya luka, belum dapat dipastikan luka mana yang membuatnya terbunuh, dan pemeriksaan perubatan dilakukan untuk menentukan punca kematiannya.

Sementara adik Tamerlan, Dzhokhar Tsarnayev (19), yang juga dituduh sebagai pelaku pengeboman, saat ini berada dalam keadaan kritikal di hospital yang sama setelah dikejar dan ditangkap polis AS pada Jumat (19/4) malamnya. FBI tidak membenarkan petugas rumah sakit untuk memaparkan tentang luka atau keadaannya secara terperinci.


Dr Schoenfeld tinggal di pinggir bandar Boston Watertown dan mendengar letupan dari baku tembak yang terjadi pada pagi Jumaat. Dia menelefon rumah sakit untuk mengingatkan para kakitangan bahawa mungkin akan ada orang yang terluka akibat tembakan, kemudian bergegas ke rumah sakit untuk menyelaras persiapan.

"Kami mempunyai tiga atau empat pasukan ahli trauma di ruangan berbeza yang diatur dan disiapkan," katanya saat belum tahu apakah mereka akan menangani "suspek" pengeboman, polis yang terluka atau saksi, kata Schoenfeld.

Pakaian Tamerlan Tsarnayev telah dipotong oleh responden kecemasan di tempat kejadian, jadi pada saat ia tiba di rumah sakit tidak boleh dipastikan apakah ia memakai rompi dengan bahan letupan seperti yang telah dikhabarkan sebelumnya atau tidak, kata doktor itu.

"Dari kepala sampai kaki, setiap bahagian tubuhnya mengalami luka," katanya. "Kaki dan tangannya masih utuh - tapi ia kehilangan satu nadi dan mengalami perhentian degupan jantung, dalam artian jantung dan sirkulasinya berhenti, sehingga dilakukan CPR, atau resusitasi kardio-paru."

Dr Schoenfeld tidak membahas tuntutan polis bahawa Tamerlan Tsarnayev sempat dilanggar kereta yang dipandu oleh adiknya saat ia lari dari kejaran dan tembakan polis.

Doktor itu mengatakan dia tidak boleh memaparkan rawatan khusus dalam kes ini selain mengatakan apa yang biasanya dilakukan kepada pesakit dalam keadaan seperti itu

No comments:

Post a Comment