Saturday, April 27, 2013

Tsarnaev terbukti tak bersenjata!


BOSTON - Doktor dari Hospital tempat Dzhokhar Tsarnaev dirawat mengatakan bahawa Dzhokhar sudah mulai pulih dan keadaannya stabil. Ia mungkin akan segera dimasukkan ke dalam sel pengasingan di penjara, yang memerlukan masa kira-kira 1 jam perjalanan dari Boston, lansir KC.

FBI terus menutupi tabir rahsia seputar kasus Bom Boston yang terjadi pada tarikh 15 April 2013. Tuntutan sepihak FBI dan drama perburuan, penangkapan, hingga soal siasat Tsarnaev versi mereka terus bergolek di pelbagai media.

Media-media Amerika melaporkan dengan merujuk kepada bapa saudara Tsarnaev bersaudara, Ruslan Tsarni, bahawa Tamerlan sering dihubungi oleh "pendakwah dari Armenia" yang bernama Misha, yang mereka sebut "telah mencuci otak anak saudara Ruslan".

Sumber-sumber FBI yang dituntut tak mau menyebut namanya juga dikhabarkan telah mengatakan kepada wartawan bahawa Tsarnaev bersaudara merancang melaksanakan pengeboman Boston akibat serangan Amerika di Iraq dan Afghanistan.

Selain itu, para investigator menyatakan bahawa Tamerlan Tsarnaev sering mengunjungi website berbahasa Inggeris Al-Qaeda, di mana disana diposting pidato "pendakwah radikal" dan "Arahan untuk membuat bom".

Di lain sisi, butiran baru dalam kes Tsarnaev bersaudara telah terungkap. Butiran yang jauh berbeza dengan tuntutan FBI Amerika sebelumnya.

Sumber AP mencatat bahawa pada masa penangkapan, Dzhokhar tidak bersenjata, sedangkan FBI sebelumnya mendakwa telah terjadi terjadi baku tembak sengit dan bukan hanya itu, FBI bahkan mendakwa bahawa Dzhokhar ingin bunuh diri dengan mengarahkan pistol ke arah mulutnya sendiri.


Sekarang terbukti bahawa Dzhokhar tidak mempunyai senjata. Gambar ini jelas menunjukkan ia terluka ketika keluar dari perahu tempat terakhir ia berlindung, namun belum ada jejak darah, sedangkan dalam versi FBI ia akan mati kerana kehabisan darah, dan kecederaan itu ia hampir membuatnya tidak boleh bergerak sama sekali.

Hal ini juga berlaku dalam drama penangkapan Tamerlan. FBI mendakwa bahawa Tamerlan membawa pistol, tapi tak ada satu saksi mata pun yang melihatnya.

Video dan gambar yang menunjukkan penangkapan Tamerlan Tsarnaev banyak disiarkan di internet. Video dan foto menunjukkan Tamerlan, yang ditelanjangi dan digari, sedang dimasukkan ke dalam kereta polis. Tamerlan terlihat tak melawan apa lagi membawa pistol, dan ia jelas masih hidup tanpa luka-luka di sekujur tubuhnya seperti saat ia meninggal dunia. Kerajaan AS setakat ini belum mengulas mengenai video tersebut.



Sedangkan menurut versi FBI, Dzhokhar dilaporkan melarikan diri ketika ia digari. Polis mengejar Dzhokhar, Tamerlan dilanggar adiknya sendiri, dan kereta melindas tubuhnya.


Namun faktanya, Tamerlan meninggal di rumah sakit kerana beberapa luka tembak, bukan akibat dari perlanggaran kereta. Selain itu, FBI juga tidak memberikan jawaban atas luka-luka yang ada di sekujur tubuh Tamerlan.

No comments:

Post a Comment