Thursday, June 13, 2013

Theodor Herzl

Theodor Herzl merupakan orang Yahudi pertama yang mendirikan gerakan politik Zionisme, yakni gerakan yang bertujuan mendirikan negara Yahudi di Tanah Israel. Pada tahun 1896, Herzl menerbitkan buku Der Judenstaat (Negara Yahudi).

Herzl dikenali sebagai seorang yang bijak mengambil kesempatan.
Semasa perang dunia pertama meletus, kerajan Turkey Usthmaniah telah bergabung dengan kekuatan Jerman untuk menyekat kekuasaan British dan sekutunya.
Di akhir perang tersebut, Turkey telah mengalami kekalahan dan menyebabkan beberapa tanah empayarnya dirampas oleh Bristih.

Sekalipun British telah menang dalam peperangan tersebut, negara itu telah menanggung bebanan hutang yang banyk. Diantara individu yang bertanggungjawab memberi pinjaman hutang kepada pihak Bristih ialah Theodor Herzl.

Untuk menyelesaikan jumlah hutang tersebut, Theodor Herzl telah mendesak Bristih agar memberi beberapa tanah jajahanya kepada gagasan Zionis. Bristh telah mempersetujui tawaran tersebut, dan bermulanya episod ini lah, tanah palestine satu persatu diratah oleh Israel...

Dikatakan jua,perang dunia pertama sengaja dicipta oleh Israel bagi merencanakan misi mereka yang licik dan halus itu, walhualam

No comments:

Post a Comment