Monday, September 30, 2013

India gelar Pakistan pusat keganasan


 
New York: Pakistan perlu menghentikan aktiviti keganasan di wilayahnya, kata Perdana Menteri India, Manmohan Singh ketika berucap di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA), kelmarin.

Sambil menyifatkan Pakistan sebagai 'pusat keganasan', Manmohan juga menegaskan, India tidak akan sekali-kali bertolak ansur dalam isu Kashmir.
Tolak desakan Nawaz

Ucapan berkenaan dianggap menolak sama sekali desakan Perdana Menteri Pakistan, Nawaz Sharif menyelesaikan isu Kashmir mengikut resolusi Majlis Keselamatan PBB.

Sebaliknya, beliau menyokong penyelesaian semua isu berdasarkan Perjanjian Simla.

“India sedia menyelesaikan semua isu dengan Pakistan termasuk Jammu Kashmir menerusi dialog dua hala mengikut Perjanjian Simla Agreement,” katanya kerana India menganggap resolusi PBB tidak lagi berguna.

Singh berkata, keganasan masih ancaman terbesar kepada keselamatan dan kestabilan ialah keganasan yang mengorbankan ramai mangsa tidak berdosa.
“Dari Afrika ke Asia, kita lihat bukti ancaman ini sejak beberapa hari lalu saja,” katanya merujuk kepada serangan dekat Jammu, Khamis lalu, dan di Nairobi, Kenya.

Keganasan tajaan

“Keganasan tajaan kerajaan di seberang sempadan paling membimbangkan India dan kenyataannya, pusat keganasan di rantau kami ialah negara Pakistan,” katanya.

Singh, bagaimanapun, sedia menyelesaikan semua isu termasuk Jammu Kashmir menerusi dialog dua hala.

“Bagaimanapun, jika kemajuan dicapai, adalah penting wilayah Pakistan tidak digunakan untuk membantu keganasan terhadap India. - AGENSI

No comments:

Post a Comment