Sunday, September 8, 2013

Pakistan bebaskan tujuh anggota kanan Taliban


Islamabad: Pakistan semalam mengumumkan pembebasan tujuh anggota kanan Taliban bagi membantu proses damai dicapai di Afghanistan.

Kenyataan Kementerian Luar Pakistan berkata, tujuh tahanan itu ialah Mansoor Dadullah, Said Wali, Abdul Manan, Karim Agha, Sher Afzal, Gul Muhammad dan Muhammad Zai.


“Pembebasan ini adalah kesinambungan kepada tindakan sama yang diberikan kepada 26 tahanan lain tahun lalu,” katanya dalam satu kenyataan media. Presiden Afghanistan Hamid Karzai berada di Pakistan selama dua hari pada minggu lau dan bertemu Perdana Menteri Nawaz untuk kali pertama sejak pelantikannya ke jawatan itu pada Mei lalu.

Hamid meminta Pakistan membantu membuka ruang dialog dengan pemberontak Taliban tetapi penganalisis meragui Islamabad mempunyai pengaruh bagi merealisasikannya. Taliban pula secara terbuka enggan membuat sebarang hubungan dengan kerajaan Hamid dan menganggapnya boneka AS. Hamid berkata, Afghanistan berharap Pakistan menyediakan “peluang atau landasan untuk rundingan di antara kerajaan dan Taliban. - AFP

No comments:

Post a Comment